Het is in de bouw krabben en bijten om personeel te vinden. 2 op 3 werkgevers heeft openstaande vacatures, maar ze vinden geen of onvoldoende geschikt personeel. Afgelopen schooljaar daalde het aantal leerlingen in de derde graad van het bouwonderwijs met 2,4%, becijferde de Bouwunie. “Dat lijkt niet veel, maar het aantal is al enkele jaren lang in vrije val. Wat natuurlijk gevolgen heeft voor de arbeidsmarkt, want het zijn de derdejaars die zou moeten doorstromen. Om echt goed te zijn, hebben we jaarlijks 20.000 extra mensen nodig. Met een alsmaar dalende instroom van jongeren, is dat zelfs nog meer dan een utopie”, zegt Bouwunie Limburg.
Ondanks de neerwaartse tendens van
bouwopleidingen weet het Spectrumcollege Beringen zich hierin sterk te houden. De bouwafdeling behaalt zelfs voor het komende schooljaar inschrijvingsaantallen die lange tijd ondenkbaar waren. Zo starten in september respectievelijk 18 leerlingen in het 3 jaar bouw (A-finaliteit) en 14 leerlingen in het derde jaar Bouwwetenschappen (D-finaliteit). Ook in de hogere klassen nemen de leerlingenaantallen toe. Bouwwetenschappen weet ondertussen zelfs het mannelijke imago van de sector te doorprikken. Zo zitten er bij de startende leerlingen 4 meisjes. Dat brengt het totaal op 9 meisjes in de richting Bouwwetenschappen.
"Het oude en stoffige imago van ‘de bouwvakker’ moet doorbroken worden. Niet enkel leerlingen maar ook ouders zitten nog al teveel met dit beeld in hun hoofd. De campagne van de sector helpt dit tegen te gaan maar is alleen niet voldoende. Ook scholen en bedrijven spelen hierin een belangrijke rol. De bouwsector is groots en staat bol van wetenschappen. Het is aan ons om dit te tonen. In de doorstroom finaliteit spreekt dat leerlingen vaak meer aan dan bakstenen en een set plannen.
Wat de A-finaliteit betreft zijn samenwerkingen met bedrijven erg belangrijk. Duaal leren is daar een voorbeeld van maar ook werkplekleren kan het voltijds onderwijs verder helpen. Onze bouwafdeling heeft het geluk al jaren een goede verstandhouding te kunnen onderhouden rond het werkplekleren met AVL, een bedrijf in de omgeving van de school. Dit trekt nieuwe leerlingen vaak over de streep om voor ons te kiezen", zegt
directeur Erik Vranken. (foto archief)