Verschillende ouders van kinderen van
basisschool Straf! in Beringen-Mijn hebben deze ochtend
hun kinderen thuis gelaten.
Ze deden dat uit protest tegen het afschaffen van de islamlessen. De school stuurde vorige week een mail naar de ouders en dat nieuws sloeg op de vooravond van de start van de Ramadan in als een bom.
Veel ouders zijn verbaasd en ook de Beringse lokale politieke partij
Interactief Beringen is niet te spreken over deze beslissing van de school en riep in een video de ouders op om hun kinderen vandaag van school te houden.
“Het is niet te begrijpen, dat een zogenaamde dialoogschool, de islamlessen zomaar afschaft zonder enig overleg. Dit kan toch niet, daarom hebben we gevraagd om de kinderen thuis te houden als een eerste actie
en we hopen dat het schoolbestuur en de directie terugkomt op deze beslissing”, zegt Kenan Ayaz van Interactief Beringen.
Die oproep werd goed opgevolgd, 45% van de kinderen kwam deze ochtend niet opdagen.
Voor directrices Indra Monten en Esther Elsen is de afschaffing van de islamlessen al langer gepland en dat is ook gesteund vanuit de visie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
De Beringse school is nog één van de weinige katholieke scholen in Vlaanderen
waar er nog islamonderricht is tijdens de schooluren.
"Al een tijd maken we bij Straf! de denkoefening om de godsdienstlessen anders te organiseren. Het
afzonderlijk inrichten van de godsdienstlessen vanaf het eerste leerjaar past niet meer in onze visie en
in die van de katholieke dialoogschool. Samenwerken, elkaar leren kennen, respect hebben voor…, zijn begrippen en attitudes die iedere dag
benadrukt worden. Wederzijds respect en kennis van elkaars godsdienstige beleving, bieden dubbel
zoveel kansen om te streven naar een menselijke wereld.
Iedereen is anders en dat mag. Iedereen is welkom en mag zichzelf zijn in onze school. We
respecteren ieders mening en spreken openlijk over onze verschillen", zegt directrice Indra Monten.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen kiest principieel om alle leerlingen samen te brengen in het ene vak
godsdienst. Vanuit de religieuze veelheid aanwezig in de klas, in respect voor ieders overtuiging, en in
dialoog met de christelijke inspiratie van de school gaat de school samen met leerlingen op weg naar
identiteitsvorming. Uiteraard wordt er daarbij rekening gehouden met de reële leerlingengroep in de
klas.
"Momenteel krijgen onze leerlingen godsdienstonderwijs in twee aparte groepen. Op deze manier
verliezen we verbinding met elkaar en missen we kansen om met elkaar in gesprek te gaan over wie
we zijn, waarin we geloven, wat ons verbindt en waarin ons persoonlijk geloof verschilt van elkaar", zegt directrice Esther Elsen nog.
Op 1 september 2023 start het nieuwe godsdiensttraject: leerlingen die in 2023 in het eerste leerjaar
zitten, krijgen samen godsdienstonderwijs.
"Het huidige godsdiensttraject dooft stilaan uit. We behouden de islamitische godsdienstlessen in de
klasgroepen die de voorbije jaren gestart zijn (Leerjaar 2 tot en met Leerjaar 6).
De leerplandoelen van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen streven we na met respect voor ieders
afkomst en geloof. Wij zijn erg enthousiast om tijdens de godsdienstlessen samen met de hele
klasgroep op pad te gaan. We zijn ervan overtuigd dat deze keuze zorgt voor meer respect,
betere kennis van elkaars levensbeschouwing en nog hechtere klasgroepen waarin leerlingen en
leerkrachten leren van elkaars diversiteit.
We voelen dat er ongerustheid en teleurstelling is bij sommige ouders en voelen dat er nood is aan
een infomoment over de verandering die is aangekondigd.
Op het infomoment lichten wij onze beslissing toe, duiden we het afgelegde traject en beantwoorden
we de vragen van onze ouders. Samen met de ouders van kinderen die geen islamitische godsdienst meer krijgen, gaan we op zoek
naar haalbare alternatieven en ondersteuning zodat ook zij vertrouwen hebben in het aanbod dat
hun kind in de toekomst krijgt", zeggen beide directrices tot slot.
De directrices hielden vandaag al veel gesprekken met ouders en hopen dat de kinderen morgen allemaal terug op school zijn.