Het
kantoor van KBC in Paal wordt volgende maand een onbemand automatenkantoor. De lokale dienstverlening in de dorpen is de laatste jaren flink ingekrompen, denken we maar aan het verdwijnen van het postkantoor en de afgebouwde dienstverlening bij CM. En nu ook KBC in Paal en dat is
volgens Paalonline een regelrechte schande. Ze hebben daarom een schrijven gericht aan de bank.
"KBC – via zijn voorgangers KB en CERA – is van oudsher één van de belangrijkste banken in Paal.Uw beslissing gaat dus een aanzienlijke impact hebben voor de bewoners van Paal en we zijn er van overtuigd dat dit commercieel een negatief effect zal hebben op de positie van KBC in ons dorp. We begrijpen dat u zich moet aanpassen aan het wijzigende consumentengedrag waarbij er almaar meer online gebankierd wordt en waarbij KBC ook meer online mogelijkheden aanbiedt zoals KBC mobile, KBC Touch en KBC Live.We begrijpen ook dat u gespecialiseerde dienstverlening – zoals bv. beleggingsadvies - niet overal onbeperkt kan aanbieden. Maar we begrijpen niet dat u geen oog hebt voor de vele mensen die nog steeds afhankelijk zijn van het kantoor van Paal voor basis bankdiensten via het loket. Het verdwijnen van de KBC-loketfunctie betekent voor deze mensen dat het dichtstbijzijnde KBC-kantoor (Beringen of Tessenderlo) plots meer dan 5km verder komt te liggen. Een afstand die voor veel van deze mensen onoverkomelijk is", stelt Paalonline.
Verder wijst Paalonline nog op het feit dat het loket in de voormiddag nog altijd druk bezocht wordt, zeker door de oudere bewoners. KBC Paal is ook het enige kantoor dat rolstoeltoegankelijk is, een belangrijk feit voor de bewoners van Beukenveld.