Het
Agentschap Wegen en Verkeer houdt sinds 2018 een
dynamische lijst bij met zwarte punten. Die lijst wordt jaarlijks vernieuwd, op basis van de meest recente ongevallencijfers. Waar er in 2020 nog 287 zwarte punten op de lijst stonden en 133 punten werden aangepakt, is het aantal zwarte punten in 2021 verder gestegen naar 302. Zo was er ook voor Limburg in 2020 nog sprake van 30 zwarte verkeerspunten, terwijl dit in 2021 toenam tot 35. Dat blijkt uit het antwoord van minister Lydia Peeters (Open Vld) bevoegd voor mobiliteit op een parlementaire vraag van
Vlaams parlementslid Rita Moors (N-VA).
Van de 12 locaties in Limburg die gepland stonden om in 2021 te worden aangepakt werden er slechts 6 volledig afgerond waaronder de
Koolmijnlaan in Beringen. Aan de Kasteletsingel werden ook al kleinere aanpassingen gedaan.
“De rest werd omwille van uiteenlopende redenen doorgeschoven naar 2022. Sommige werken liepen vertraging op, andere werden bijvoorbeeld gekoppeld aan een groter investeringsproject”, weet Moors.
In 2021 kwamen er specifiek voor Limburg 13 nieuwe zwarte punten bij op de dynamische lijst. In Beringen werd de
Paalsesteenweg ter hoogte van nummer 120 (bloemenhal Nimita) toegevoegd aan de lijst. Er gebeurden daar al verschillende ongevallen.
“De combinatie van de trage aanpak van de bestaande zwarte punten en de steeds groeiende dynamische lijst, zorgt ervoor dat er op papier amper vooruitgang geboekt wordt in Limburg. Een kanttekening daarbij is wel dat de berekeningswijze voor het bekomen van die zwarte punten sinds 2019 verstrengd is, waardoor locaties sneller op de lijst belanden. Dat op zich is zeker een goede zaak voor de verkeersveiligheid. Enkel de effectieve aanpak moet sneller”, zegt Moors.
Vlaams minister Peeters lanceerde vorig jaar het plan
MIA, Mobiliteit Innovatief Aanpakken. Daarmee wil ze de verkeersveiligheid verhogen, de zwarte punten sneller wegwerken en innovatieve technieken zoals drones inzetten voor metingen. Zo werd de omgeving van basisschool De Buiteling in Paal al in kaart gebracht met drones. Die resultaten worden momenteel door de Uhasselt nog verwerkt.