Spectrumcollege organiseerde gisteren grootste pedagogische studiedag in zijn geschiedenis. Het werd een dag van verdieping en ontmoeting voor alle leerkrachten en ondersteunend personeel. Met bijna 600 deelnemers is het de grootste pedagogische studiedag in de geschiedenis van de scholengemeenschap en brengt de school alle geledingen samen op één locatie: campus Beringen. De leerkrachten en het ondersteunend personeel van alle campussen, inclusief het buitengewoon onderwijs, staken de koppen bij elkaar om samen te werken en te groeien.
Tine Bos, pedagogisch coördinerend directeur, benadrukt het belang van deze dag: “Voor de leerlingen betekent dit een lesvrije dag, maar voor ons is het een dag van verbondenheid en professionalisering. Via workshops en schooloverstijgend vakgroepoverleg versterken onze personeelsleden hun vakmanschap. Vakmanschap is een van de vier kernwaarden van onze school: we werken passioneel en levenslang aan onze expertise - zowel vakinhoudelijk als op pedagogisch en didactisch vlak, zoals klasmanagement en evidence-informed werken. Want sterke leerkrachten bouwen sterke leeromgevingen voor alle leerlingen, en dat is waarin we blijven investeren.”
Leren als verbindende kracht
“Wij verwachten levenslang leren van onze mensen, en voelen ons dan ook verplicht om daarvoor de juiste context te creëren. De Minister van Onderwijs wil de aanpak van de pedagogische studiedagen herdenken. We zullen zien wat de toekomst brengt. We zullen in het Spectrumcollege alleszins blijven investeren in onze mensen en we zullen hen blijven samenbrengen. Professionalisering kan alleen maar werken in een lerende gemeenschap, zoals een vakgroep.
Het onderwijs blijft immers in beweging. We worden uitgedaagd door veranderende maatschappelijke verwachtingen, een vernieuwende visie op inclusie en diversiteit en last but not least de veranderende leerbehoeften en sociaal-emotionele ontwikkeling van de jongeren in onze samenleving. Het is onze plicht daar duurzame antwoorden op te zoeken, met een proactieve aanpak binnen het onderwijs en samen met onze partners uit de welzijnssector. Onze studiedag is dan ook opgebouwd om alvast enkele bruggen tussen welzijn en onderwijs te verstevigen. Partners als leersteuncentrum, SAAMO en
Leerecosysteem dragen actief bij aan de inhoud van deze studiedag. Hun bijdrage helpt ons om de samenwerking tussen onderwijs en welzijn verder te versterken, zodat we niet alleen inspelen op didactische, maar ook op maatschappelijke noden".
Organisatie
"Onze pedagogische studiedag is organisatorisch een hele klus: onze leerkrachten hebben uiteenlopende leerbehoeften, en daar willen we telkens een goede inhoud tegenover stellen. We geloven niet in een ‘one size fits all’. Daarom werden alle vakgroepen bevraagd in hun leerwensen. Een werkgroep was méér dan een jaar bezig om een nascholingsaanbod uit te werken voor vandaag, op maat van onze school en van onze mensen. Het is een mooie brochure geworden met een aanbod van maar liefst 50 workshops. Onze pedagogische studiedag wordt zo een intern congres voor al onze personeelsleden, vanuit een gedragen visie op de uitdagingen en kansen binnen het onderwijs.
Als lesgevers treden interne mensen op, maar we halen zoals reeds aangehaald ook heel wat knowhow van externe partners binnen. Eens het programma klaar was, konden onze leerkrachten en ondersteunende personeelsleden de workshops uitkiezen waaraan ze het meeste behoefte hebben.
Twee delen
I"n de voormiddag kunnen onze leerkrachten kiezen uit een variëteit aan workshops, die tussen anderhalf en drie uur duren. Deze workshops zijn geclusterd in een zestal domeinen die gaan over algemene thema’s zoals veerkracht, sociaal-emotionele ontwikkeling en ICT. Het vakinhoudelijke komt ook aan bod; dit vooral in de namiddag, waar de verschillende vakgroepen hun eigen krijtlijnen verder uitzetten. Daar worden onder andere leerlijnen uitgezet over de leerjaren en eventueel scholen heen, bijvoorbeeld middenschool en bovenbouw. Dit draagt bij aan een sterkere verticale en horizontale afstemming binnen onze scholengemeenschap.”
Een rijk aanbod op maat van de leerkracht
Eva Kuijpers, algemeen coördinerend directeur, licht verder toe: “De aangehaalde thema’s lijken algemeen, maar als je nader naar de inhoud van de workshops kijkt, kan je zien hoe we een aantal brandend actuele thema’s integreren in de klas. Heel wat workshops gaan bijvoorbeeld over ICT. Het belang van ICT neemt toe in de samenleving, en dus ook in het onderwijs. Zo is er een sessie over AI in het onderwijs. We leren onze leerkrachten werken met Canva om lesmateriaal vorm te geven. Met BookWidgets kunnen leerkrachten digitale oefeningen en opdrachten maken en ze met hun leerlingen delen. Leerkrachten krijgen steeds vaker te maken met gedrags- en emotionele moeilijkheden bij leerlingen.
Als directie vroegen we daarvoor recent nog aandacht in een brief aan minister Demir.
We willen onze leerkrachten niet alleen ondersteunen in hun vakinhoudelijke expertise, maar hen ook de nodige handvatten aanreiken om op een verbindende manier om te gaan met deze complexe realiteit. Daarom omvat ons programma ook sessies over omgaan met polariserende uitspraken, agressiebeheersing en armoedevaardig lesgeven. Ons aanbod sluit nauw aan bij de leerbehoeften van onze leerkrachten en bij specifieke aspecten uit de context van Beringen en Lummen waarin wij opereren.
Door leerkrachten te ondersteunen in zowel didactische als emotionele competenties, versterken we hun welbevinden. We bouwen zo vooral ook sterke leeromgevingen, waarin onze leerlingen vertrouwen hebben in hun leerkrachten. Dat blijft onze belangrijkste missie.”