Het
ontwerp van de nieuwe kanaalbrug in Beringen is momenteel in opmaak. Net als alle andere bruggen over het Albertkanaal, moet ook de brug in Beringen meer dan 2 meter verhoogd worden om de doorvaart van schepen met hoger gestapelde containers mogelijk te maken.
"Na de verschillende mogelijkheden te hebben onderzocht, is het studiebureau met een voorstel gekomen waarbij de nieuwe brug
schuin over het kanaal zou komen te liggen. Deze nieuwe kanaalbrug wordt in dat voorstel gevolgd door een
tweede fiets-en voetgangersbrug die over de Kasteletsingel gaat en daar via een bocht naar rechts op de Kasteletsingel zou aansluiten", legt
schepen van verkeer Jean Vanhees uit. Momenteel bestaat er een consensus tussen alle partijen (scheepvaart, AWV, Stad,...) om dit tracé verder uit te werken.
"We evolueren dus in die richting, maar er is nog niets definitief beslist", zegt Vanhees nog.
De Kasteletsingel zal tegelijkertijd heringericht worden. Ook de brug in Tervant moet verhoogd worden. In principe wordt die eerst aangepakt. Het kostenplaatje zal de 2 miljoen euro overschrijden. Beiden bruggen zouden moeten verhoogd zijn tegen 2020.