Door de marathonzitting van 30 december over het meerjarenplan is de vraag van
Hilaire Poels (VOLUIT) over het aanleggen van
geluidsarme betonverharding op de E313 niet behandeld. Vanavond werd de vraag dan opnieuw gesteld.
"De Stad Beringen zal er bij het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg en de aangeduide studiebureaus voor pleiten dat in de MER-studies voor de aanleg van spitsstroken tussen Paal-Beringen en grondgebied Antwerpen, de meest gunstige toplaag wordt toegepast om het omgevingslawaai op de E313 te beperken", vroeg Poels.
Voor de bevolking van Paal is de geluidsoverlast door het verkeer op de E313 nog altijd een bron van ergernis.
"Wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer Limburg heeft in navolging van de Vlaamse geluidskaarten reeds schermen geplaatst op de westelijke zijde van de E313. Over de bestaande schermen is er vooral bij de omwonenden van de Korkdriesstraat nog steeds onvrede omwille van het deprimerende, grijze uitzicht. Een herhaalde vraag van de Stad Beringen om de muur te vergroenen werd door AWV niet weerhouden", zegt Poels.
Er komen nu extra spitsstroken tussen Paal en Tessenderlo.
"Om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de bevolking i.v.m. de geluidsoverlast van de E313, is dit een goede gelegenheid om te lobbyen met AWV en het aangeduide studiebureau om het wegdek te voorzien van een toplaag in geluidsarme betonverharding. Met het al maar drukker wordende verkeer is het verstandig om voor een duurzame (weinig onderhoud) en geluidsarme betonverharding te kiezen. Bovendien is dit type verharding bij aanleg wat duurder maar vermijdt je wel de aanleg van dure, lelijke geluidswanden", zegt Poels nog.
Ook doet hij een oproep om bij de lokale wegen aangelegd door het stadsbestuur ook te kiezen voor de meest geluidsarme oplossing.
"In Hasselt is er een proefvak aangelegd met fluisterasfalt. De keuze van het type verharding wordt bepaald op basis van verschillende factoren. Asfalt geeft bijvoorbeeld gemakkelijk spoorvorming. Het is altijd een kosten-baten analyse. Wegen en Verkeer zal in Beringen voor een betonverharding kiezen, maar dat geeft niet altijd de beste oplossing naar geluid”, geeft Vanhees toe.
De schepen engageert zich om het geluidsaspect bij Wegen en Verkeer aan te kaarten want er zijn wel verschillende mogelijkheden met betonverharding. De uiteindelijke keuze moet Wegen en Verkeer nog maken.