Vanaf dit schooljaar wordt er een
taalscreening afgenomen in de 3de kleuterklas, zodat kinderen met een taalachterstand sneller en beter geholpen kunnen worden. Er is nu voor het eerst een praktijkgids vol concrete tips om taaltrajecten op te zetten voor leerlingen die dit nodig hebben. “We weten dat er dit schooljaar nog kinderen beginnen aan de lagere school met een taalachterstand. Ze komen dus ongelijk aan de start. Die situatie willen we in de toekomst voorkomen. We gaan taalachterstand vroeger vaststellen én sneller wegwerken. Deze praktijkgids geeft scholen daarvoor de nodige handvaten”, zegt minister van Onderwijs Ben Weyts op deze eerste schooldag.
Veel kinderen in Beringen kampen nog met taalachterstand.
Directrice Indra Monten van Straf! in Beringen-Mijn reageert daarom positief.
"Ik ben erg tevreden met de extra middelen en ondersteuning die we krijgen in het basisonderwijs. In het verleden was er ook een verplichte taalscreening in het eerste leerjaar. Ik vind het een goed idee om de screening te vervroegen en om de scholen te ondersteunen in hun werking met een praktijkgids. De extra uren die de scholen krijgen voor kinderen met een taalachterstand zijn erg welkom. Des te vroeger we op een onderbouwde manier kunnen werken met kinderen met een taalachterstand, des te meer leerwinst we kunnen boeken bij deze kinderen", zegt Monten. Nederlands is immers de sleutel tot alle andere kennis. Wie een taalachterstand heeft, zal vaak ook een achterstand oplopen op tal van andere gebieden.
"Leerlingen hebben gewoon geen gelijke kansen als we dit probleem niet aanpakken. Vanaf dit jaar krijgen scholen dan ook extra instrumenten om de strijd aan te binden met taalachterstand: extra budget, het instrument van de taalscreening en nu dus ook de inhoudelijke basis om taaltrajecten op poten te zetten”, zegt de minister nog.