De lerarenopleiding van hogeschool UCLL ging in september aan de slag met 11 Limburgse basisscholen om de taalvaardigheid van zo’n 4000 kinderen te verhogen. Dat was onder meer het geval in de
Beerring in Beringen.
Dankzij een financiële tegemoetkoming van de provincie zet het project
TO-taal van de expertisecel ‘Education for All’ van UC Leuven-Limburg een lerend netwerk op tussen deze scholen, waarin leerkrachten, directies en zorgcoördinatoren uit het gewoon en buitengewoon onderwijs zich verenigen om het onderwijs samen sterker te maken.
Ongeveer een jaar geleden gaf
minister van Onderwijs Hilde Crevits aan dat ze het Limburgse onderwijs wou ondersteunen, maar dat het initiatief wel van de Limburgers zelf moest komen.
Kristof Das van de Lerarenopleiding UCLL in Hasselt: “Dat hebben we ons als lerarenopleiding geen twee keer laten zeggen. Met de ondersteuning van de Provincie Limburg lanceerden we ‘TO-taal’, een project dat de taalvaardigheid van kinderen in Limburgse basisscholen verhoogt."
Waarom de focus op taal?
Projectmedewerker Liesbeth Alaerts van hogeschool UCLL: “Resultaten uit onderzoek tonen aan dat taalverwerving het proces van wiskunde- en wetenschapsverwerving mee bepaalt. We verbinden taalbeleid aan thema’s als kansarmoede, diversiteit en verwachtingen van leerkrachten. Zo bieden we een krachtig antwoord dat voordelen en kansen oplevert voor alle leerlingen.”
Directeur Geert Wauters van basisschool De Beerring getuigt: “Wij hebben altijd voor taal gekozen en beseffen dat dit tijd kost. We ondersteunen leerkrachten, creëren tijd en hebben met ons hele team een taalbeleid uitgewerkt. Dat is onze verantwoordelijkheid in Beringen en onze prioriteit.”