PVDA Beringen heeft een affiche-actie gelanceerd om de lokale handelaars te steunen. “Onze lokale handelaars willen 2020 heel snel vergeten. De zelfstandigen, cafébazen en kleine handelaars hebben het erg moeilijk gehad tijdens de eerste en tweede golf,” zegt Conny Bosmans, voorzitter van PVDA Beringen.
"Bijna vier maanden moesten ze de deuren sluiten en hun personeel op economische werkloosheid zetten. Dit terwijl een aantal grote bedrijven in de sector van de distributie en de e-commerce, zoals Amazon, Colruyt en Carrefour woekerwinsten maakten tijdens de coronacrisis. Heel wat handelaars begonnen met afhaalproducten en maakten een webshop aan. Maar vaak kiezen we toch de gemakkelijke weg en kopen we online bij de grote spelers die veel bekendheid hebben," zegt Bosmans nog.
Zo kwam het idee van een campagne.
" We doen een oproep naar de lokale bevolking om in de kleinhandel in onze buurt te winkelen. Zo kunnen we na corona ook nog plaatselijk shoppen en gezellig een tasje koffie drinken met vrienden in een cafeetje. We willen met onze actie ook de politiek wakker schudden voor een structurele oplossing. De PVDA stelt voor een fonds op te richten. We stellen voor de buitengewone winsten die de grote bedrijven tijdens de crisis maakten, extra te belasten en met de inkomsten een steunfonds op te richten om kmo's en zelfstandigen bij te staan. Zij hebben het veel meer nodig dan de grote bedrijven," besluit Bosmans