PVDA Beringen voerde vandaag actie aan enkele bushaltes in Beringen. Ze deelden pamfletten uit omdat er in Beringen verschillende bushaltes zouden verdwijnen in het kader van het
nieuwe vervoersplan van De Lijn. Ook vrezen ze dat de tickets duurder gaan worden.
"We deelden ook pamfletten uit in de hele regio omdat we vrezen dat ook in andere gemeenten vele haltes zullen verdwijnen met het nieuwe Limburgse vervoersplan. Wij verdedigen ieders recht op mobiliteit. Dat recht wordt hoe langer hoe meer afgebouwd. Om het file- en milieuprobleem aan te pakken, hebben we nochtans meer en niet minder openbaar vervoer nodig", vertelt
Conny Bosmans, voorzitter van PVDA Beringen.
Volgens berekeningen van de PVDA zouden er in Beringen 33 bushaltes verdwijnen. (Tessenderlo: - 35 haltes, Leopoldsburg: - 17 haltes, Ham: - 19 haltes en in Lummen: - 36).
"Het jarenlange besparingsbeleid op het openbaar vervoer wordt nu wel heel duidelijk. Mensen die op moeilijk bereikbare plaatsen of langs niet-rendabele lijnen wonen, zien hun haltes verdwijnen. Het zijn vaak de meest kwetsbare mensen in onze samenleving die gebruik maken van de bus. Denk maar aan gepensioneerden en mensen die zich maar één of geen auto kunnen veroorloven. Maar ook scholieren zullen de dupe worden. Ze zullen zelf moeten uitzoeken hoe ze op hun bestemming geraken, met taxi’s, deelfietsen, deelsteps en belbussen. Maar wie kan dat betalen? Mobiliteit is nochtans een recht. Wordt het binnenkort een privilege? Met de PVDA eisen we meer en beter openbaar vervoer in plaats van nog een slechtere service. Dat is beter voor het fileprobleem, onze portemonnee, onze mobiliteit en voor het klimaat", zegt Bosmans nog.
Om de eisen kracht bij te zetten is er ook een
online petitie.
De cijfers zijn
volgens De Lijn iets genuanceerder. "Er worden echter niet alleen haltes afgeschaft maar er komen ook nieuwe haltes bij en sommige haltes worden verplaatst. Daarom ziet de netto-evolutie in de vernoemde gemeentes er als volgt uit:
Beringen: -29, Tessenderlo: -25, Leopoldsburg: -13, Ham: -15 en Lummen: -19. Deze aanpassingen kaderen in het decreet Basisbereikbaarheid. De doelstelling was om op 1 januari 2022 te starten met het nieuwe openbaarvervoerplan. In het kader van de uitrol van basisbereikbaarheid lanceerde het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) in maart 2020 de overheidsopdracht voor de uitbating van de mobiliteitscentrale. De mobiliteitscentrale is een essentieel onderdeel van Basisbereikbaarheid: hier zal de reiziger een verplaatsing met het vervoer op maat kunnen reserveren. De aanbesteding van de mobiliteitscentrale liep vertraging op omdat één van de kandidaten een verzoekschrift tot schorsing ingediend had bij de Raad van State. Hierdoor werd de uitrol van het volledige openbaarvervoerplan uitgesteld. Basisbereikbaarheid is immers een systeem met 4 lagen die mekaar aanvullen en versterken. Zonder een van die lagen is het voorziene systeem niet mogelijk/uitvoerbaar. Ondertussen is er een mobiliteitscentrale aangesteld. Het is echter nog niet duidelijk wat de nieuwe startdatum van Basisbereikbaarheid zal zijn. Het is de Vlaamse minister van Mobiliteit die de finale beslissing neemt over de nieuwe startdatum", zegt
Marco Demerling van De Lijn nog.