Jeffrey Soenens uit Wingene organiseert op 13 april een betoging in Brussel om de motorcross in België te redden want er zijn alsmaar minder parcours waar kan gereden worden. Als het zo verder gaat, is deze sport gedoemd om te sterven. En dat vindt ook
Marnicq Bervoets, momenteel teamleider van het Monster Energy Kemea Yamaha team. Marnicq ondersteunt daarom ook graag de actie van Jeffrey.
"Ik voel mij echt vernederd dat onze sport zo weggepest wordt, dat wij niets goed kunnen doen. Je voelt je bijna een crimineel omdat onze sport lawaai maakt. Ik weet dat dit een probleem is geworden maar het heeft ook met mentaliteit en verdraagzaamheid te maken. Vroeger als ik ging crossen op mijn circuit in Paal kwamen de buren kijken.
Nu maken de motoren veel minder lawaai maar bellen ze de politie", zegt Bervoets.
Er zijn in Limburg nog maar drie circuits en eentje in het Antwerpse Lille. En dat zorgt voor gevaarlijke situaties.
"Onze jongeren tussen 11j en 14j moeten samen met amateurs en profs oefenen, en dat geeft levensgevaarlijke situaties. De Belgen wijken nu uit naar Frankrijk, Nederland en Duitsland om te oefenen. In Nederland is de situatie veel beter. Er is daar een circuit dat ligt tegen een golfterrein en wordt in pacht gehuurd van bosbeheer. Bosbeheer vraagt wel om de kantine te gebruiken voor wandelaars en in het weekend geen wedstrijden te rijden. Wel dat is in dialoog gaan. Maar hier kan dat niet", zegt Bervoets fel.
Voor Bervoets moet er meer respect komen voor motorsport.
"Het is triest om te zien dat België, ooit de trots in de motorsportwereld, zo achteruit gaat. Ik wil gewoon dat er terug meer plaats is om te crossen en dat onze politici daar iets aan doen. Aan het Koersels Kapelleke mag niet meer gecrost worden wegens Europese vogelrichtlijn terwijl de tanks van leger juist naast het circuit volop oefenen. Begrijp met niet verkeerd, ik ben ook een natuurliefhebber maar beiden combineren is mogelijk.
In Nederland (Den Dungen circuit) was er een vijver in midden van het circuit en daar hadden ze ontdekt dat daar een salamander leefde, in België zou zoiets gesloten worden. In Nederland krijgt de eigenaar subsidie om het te onderhouden en er mag gecrost worden want zij redeneren: anders was dat beest daar nooit terechtgekomen.
Ik vraag alleen respect verdraagzaamheid en een begeleiding van de politiek om op meerdere plaatsen circuits te zoeken waar niemand last heeft en er iets moois opgebouwd kan worden. En wie weet kan mijn zoon (foto) dan ook motorcrosser worden", zegt Bervoets tot slot.
Meer info over de betoging in Brussel
via deze link.