Ridley onthulde gisteren hun nieuwste racefiets. De Noah Fast is het resultaat van maanden intensief testen met CFD (Computional Fluid Dynamics). En testen in de
windtunnel hebben een uiterst nauwkeurig beeld van de luchtstromen opgeleverd. Deze gegevenspunten zijn gebruikt om de aerodynamische prestaties van de fiets te verbeteren door de luchtweerstand rond de hele fiets terug te dringen. "Dit konden we bereiken dankzij onze ‘benadering van de fiets als geheel’. Dit leverde de meest aerodynamische vormen voor de hele fiets op met meerdere optimalisaties en geïntegreerde onderdelen", zegt ingenieur Toon Wils.
"Uiteraard is het voorste deel van de fiets belangrijk als je hem aerodynamisch wil maken. Daar aan de voorkant van de fiets smelt de balhoofdbuis prachtig samen met de onderbuis en voorvork. Diezelfde balhoofdbuis past ook keurig bij het stuur. Strak en simpel.
Het stuur zelf is een bijna naadloze integratie van stuur en stuurpen. Gebaseerd op dat ene aerodynamische profiel en nog altijd comfortabel.
De zadelpenklem is in de binnenkant van het frame geïntegreerd. De zadelpen zelf is framespecifiek en past in datzelfde aerodynamische profiel.
Ridley is er ook in geslaagd rem- en schakelkabels volledig te integreren. Vanuit de grepen door de stuur-/stuurpencombinatie langs de F-Steerer via de balhoofdbuis het frame in. Niet onnodig moeilijk. Geen kabels betekent geen kabelingangen en daardoor minder turbulentie. Simpel.
Bijpassende spacers maken het af. Die zorgen ervoor dat het frame en het stuur zo strak mogelijk zijn uitgelijnd", zegt Toon wils nog.
Het was
André Greipel die de fietst testte op het
circuit van Zolder.