Eind maart startte de tweede fase in het
automatisch beheer van verkeersboetes. Bij die lancering loopt het oude systeem parallel met het nieuwe. Daardoor is het mogelijk dat bepaalde overtreders hun onmiddellijke inning dubbel ontvingen.
De FOD Justitie, Bpost, de firma AXOB en de politie zijn op de hoogte van de situatie. Het gaat om een tijdelijk en beperkt risico. Dat laat de politie Beringen-Ham-Tessenderlo weten.
Er zijn intussen extra controles ingebouwd in het systeem.
Wat kan de politie doen bij klachten?
De politie zal de burger doorverwijzen naar het callcenter (www.verkeersboeten.be of 02 278 55 60). Zij zullen de burger verder begeleiden. Het callcenter noteert de gegevens van de burger.
Het callcenter controleert de betaling op basis van het pv-nummer en de betalingsdatum.
Als de boete niet betaald blijkt, roept het callcenter de burger op om alsnog te betalen.
Als de boete wel betaald is, mag de burger de
tweede vraag tot betaling negeren.