Ruim 8.000 leerlingen gaan vandaag opnieuw naar school in Beringen. Vorig schooljaar telden de Beringse scholen 8.127 leerlingen, waarvan 1.803 kleuters, 3.397 leerlingen lager onderwijs en 2.927 leerlingen secundair onderwijs. Dit is een kleine stijging van 2,3 % t.o.v. schooljaar 2021-2022. Voor dit schooljaar zijn er nog constant wijzigingen in de inschrijvingen dus daar hebben we nog geen definitieve cijfers van. Het gewoon kleuteronderwijs kende sinds 2021-2022 een lichte daling, wat niet verwonderlijk is gezien de lagere geboortecijfers in 2019 en 2020. In het lager onderwijs zien we dan weer wat meer inschrijvingen. Maar vooral in het voltijds gewoon secundair onderwijs en het buitengewoon onderwijs blijft de groei van de voorbije jaren aanhouden. Op basis van de geboortecijfers is het zo dat er voor Beringen tegen 2025 vooral een stijging verwacht wordt in de leeftijdscategorie secundair onderwijs. Om die reden werd er de voorbije jaren al bijkomende infrastructuur gerealiseerd in zowel het Spectrumcollege als A-Maze.
Spectrumcollege Beringen heeft al wel wat cijfers verzameld en daar merken ze opnieuw een stijging van het aantal leerlingen. Er werden dit jaar ook 60 extra leerkrachten aangeworven voor campus Beringen en Lummen. 2568 leerlingen schreven zich in bij Spectrumcollege Beringen en 370 bij VIBO Sint-Barbara.
"Ook bij het buitengewoon onderwijs zien we op alle niveaus een stijging van het aantal leerlingen met bijgevolg een hoge druk op de capaciteit. Deze groei illustreert duidelijk de nood aan aangepast onderwijs voor leerlingen met onderwijs- en zorgnoden. De laatste vijf jaar groeide het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs (alle niveaus samen) in Beringen met 28% van 583 leerlingen in het schooljaar 2018-2019 tot 746 leerlingen in het schooljaar 2022-2023. In die periode kende het buitengewoon kleuteronderwijs zelfs een verdubbeling. De meest geschikte plaats zoeken voor leerlingen met zorgnoden, of dat nu in het gewoon of buitengewoon onderwijs is, is cruciaal. Alle leerlingen moeten zich optimaal kunnen ontwikkelen", vertelt
schepen van Onderwijs An Moons.
Vooral de capaciteit voor de B-stroom in het secundair onderwijs voor leerlingen met leervertraging die geen getuigschrift hebben behaald in het basisonderwijs verdient extra aandacht.
"De B-stroom was oorspronkelijk bestemd voor een kleine groep leerlingen met leervertraging. De realiteit is echter anders en in heel Vlaanderen tekent zich een verhoogde druk op de capaciteit voor de B-stroom af. Ook de populatie is veranderd met heel wat kwetsbare leerlingen. Meer capaciteit voor de B-stroom vraagt van de scholen aangepaste infrastructuur en specifieke opleidingen om leerkrachten voor te bereiden. Dit is niet vanzelfsprekend met de huidige omkadering en middelen. Kortom, toch wel een grote zorg voor de scholen maar ook voor ons als lokaal bestuur. We hopen dan ook dat de Vlaamse overheid dit de volgende jaren hoog op de beleidsagenda zal plaatsen. Het is immers belangrijk dat elke leerling zijn of haar talenten kan ontwikkelen binnen de juiste leeromgeving. Zo niet dreigt er een uitstroom van leerlingen zonder diploma en verliezen we vakmensen voor de toekomst. En dit is het laatste dat we willen", zegt An Moons nog.
Ook vroegtijdige schooluitval is in dit kader een aandachtspunt. Hoewel het percentage schooluitval in Beringen in 2020-2021 daalde tot 11,3%, is dit cijfer nog steeds te hoog.
"Daarom startten we vorig jaar samen met de
provincie Limburg TALim (Talenten Academie Limburg) om tieners te stimuleren om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen en zo schooluitval tegen te gaan. Er mag geen talent verloren gaan", zegt Moons nog.