POM Limburg en Port of Antwerp sloten een samenwerkingsovereenkomst af. Het doel is om elkaars economische troeven te versterken. Concreet zetten beide partijen hun schouders onder een duurzame verbinding
tussen de haven van Antwerpen en de logistieke cluster in Limburg. Verder wordt een zogenaamde ‘digitale snelweg’ gecreëerd tussen beide regio’s.
Het Albertkanaal speelt een steeds grotere rol in de ontwikkeling van de Antwerpse haven. De binnenterminals groeien fors, zoals bijvoorbeeld deze van
BCTN in Beringen. En met de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal kan straks de trafiek tussen Antwerpen, Luik en Duitsland flink uitbreiden in tonnage.
"Transport en logistiek vormen het hart en de bloedvaten van een gezonde economie. De toekomst van logistiek is meer dan ooit multimodaal, waarbij transport over de weg, het spoor en het water hand in hand gaan. Dit zal ook een positieve weerslag hebben op onze werkgelegenheid, onze klimaatdoelen en onze internationale aantrekkingskracht", zegt
minister Lydia Peeters.
“De centrale ligging van Limburg is één van onze grootste troeven”, zegt gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg Tom Vandeput. “Onze provincie ligt pal op het verbindingspunt tussen de haven enerzijds, en het industrierijke binnenland en de luchthaven van Luik anderzijds. Op die manier vormt Limburg een belangrijke corridor voor de haven van Antwerpen.” De overeenkomst werd dan ook toepasselijk
‘Schelde-Maascorridor Antwerpen-Limburg’ gedoopt.