Het
Vlaams onderwijsveld stelt voor om de scholen de mogelijkheid te geven om vanaf vrijdag 15 mei te openen voor een deel van de leerlingen, die dan een deel van de week les zouden kunnen krijgen in hun klas. Concreet gaat het dan om de leerlingen van het 1ste en 2de leerjaar (4 dagen per week), van het 6de leerjaar (2 dagen per week) en de scholieren van het laatste jaar secundair onderwijs (1 dag per week in het ASO, 2 dagen per week in het TSO, KSO en in zowel het 6de als het 7de jaar BSO). Na 1 week komt er een evaluatie met het oog op eventuele uitbreiding naar andere leerjaren.
Voor
Ludo Elsen, directeur van het Spectrumcollege is het alvast een goed signaal.
"We hopen dat de lessen zo snel mogelijk kunnen herstart worden. Een gefaseerde herstart is noodzakelijk en dat de leerlingen van het laatste jaar prioriteit krijgen, is begrijpelijk. Ik ben wel voorstander dat de laatstejaars van elke graad onmiddellijk kunnen herstarten. Dit zijn scharnierjaren waarbij jongeren nog een belangrijke keuze of heroriëntering kunnen of moeten maken. De klassenraden moeten op het einde van elke graad grondige feedback en een gefundeerd advies geven aan de leerlingen die een graad beëindigen. Bij de herstart zou ik de leerlingen geen volledige dagen les laten volgen. De instructies kunnen gebundeld gegeven worden tijdens een halve dag. De leerlingen kunnen dan ook hoofdzakelijk in één vast lokaal les krijgen. Hierdoor worden de gemeenschappelijke pauzes beperkt gehouden. Er zijn dan ook geen gemeenschappelijke middagpauzes waarbij een groot aantal leerlingen in een eetzaal samen lunchen", zegt Ludo Elsen.
“Dit is niet het ideale, maar wel het mogelijke”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts nog. “Het is niet omdat deze beslissing vreselijk moeilijk is, dat we ze voor ons uit moeten schuiven. Ik besef ten volle dat ook hier heel veel kritiek zal zijn. Het zal én te laat én te vroeg én te veel én te weinig zijn. Maar zeker in deze tijden moeten we durven verantwoordelijkheid opnemen en dus beslissingen nemen. Ouders, leerlingen en leerkrachten hebben behoefte aan en recht op een concreet perspectief”.
Het is de Nationale Veiligheidsraad die vrijdag de knoop moet doorhakken.