De
jaarlijkse stickeractie van het Rode Kruis levert tot nu toe slechts 308.000 euro op. Vorig jaar was dat 3,2 miljoen. En dat is slecht nieuws voor de
241 lokale afdelingen voor wie de stickeractie de belangrijkste bron van inkomsten is én voor iedereen die ooit door het Rode Kruis geholpen moet worden.
Normaal worden de stickers op straat verkocht en dat is jaarlijks een succes. Door de coronacrisis kon die actie niet doorgaan en werd gevraagd om een gift te doen.
“Met dit alternatief hoopten we het inkomstenverlies voor onze lokale afdelingen in zekere mate te beperken, maar dat loopt moeilijker dan gedacht,” zegt woordvoerder Ine Tassignon.
“Normaal gezien wordt tijdens de eerste vier dagen van de stickeractie - die twee weken duurt - 90% van het totaal aantal stickers verkocht. De alternatieve actie loopt ondertussen twee weken en het resultaat valt tegen. Tot nu toe werd nog maar 308.000 euro ingezameld, ongeveer een tiende dus van wat de actie vorig jaar opbracht”.
Steun blijft dus meer dan nodig.
Nu de belangrijkste bron van inkomsten voor de lokale afdelingen wegvalt, wordt ook het voortbestaan van sommige van die afdelingen en de hulp die ze in de buurt bieden onzeker. De inkomsten van de stickeractie gaan immers integraal naar die afdelingen die er eerstehulpmaterialen, ziekenwagens, AED-toestellen, hulpposttenten, medisch materiaal, … mee financieren. Steunen kan nog
via deze link.