Groen Beringen deed nog een voorstel tot beslissing om in de
Motstraat een proefopstelling met enkele wegversmallingen te plaatsen om sluipverkeer te ontmoedigen om dat bij een positieve evaluatie van de proefopstelling de wegversmallingen definitief te zetten.
"In de Motstraat heeft men sinds enige tijd last van sluipverkeer. De straat wordt als sluipweg gebruikt om de verbinding te maken tussen de Koerselsesteenweg en de Hasseltsesteenweg. De Motstraat is echter een straat die middenin woonwijken gelegen is. Het sluipverkeer door de straat zorgt voor een onveiligheidsgevoel bij omwonenden. Dit wordt versterkt doordat redelijk wat passanten in de Motstraat het gaspedaal goed durven indrukken, terwijl de maximaal toegelaten snelheid 50 km/u bedraagt", stelt Kobe Snyers.
De laatste maanden is het sluipverkeer door auto’s overigens aangevuld door sluipverkeer van bussen.
"Busfirma De Valk uit Heusden-Zolder voert ritten uit in dienst van De Lijn. Bij het einde van hun dienst gebruiken heel wat buschauffeurs de Motstraat als verbinding richting Heusden-Zolder vanaf het treinstation van Beringen. De stad werd door buurtbewoners al gecontacteerd over deze problematiek en gaf aan De Lijn hierover te contacteren. Intussen zijn we een jaar verder en er is klaarblijkelijk geen sprake van verbetering in de Motstraat", zegt Snyers nog.
Schepen Jean Vanhees (CD&V) is bekend met de situatie en belichtte deze uitvoerig. Er werd al contact opgenomen met De Lijn en de chauffeurs werd gevraagd de Motstraat niet meer te gebruiken.
"We kunnen hier niet op ingaan aangezien we de juiste procedure dienen te volgen. We kunnen hier niet beslissen of een proefopstelling met versmallingen wordt geplaatst in de Motstraat. Ik heb aangegeven dat de Motstraat is opgenomen in de lijst van de verkeersmetingen. Wanneer deze metingen zijn uitgevoerd en de resultaten zijn verwerkt hebben we een beter zicht op het verkeer in de Motstraat. Op basis van deze gegevens nemen we contact op met de buurtbewoners en houden we een bevraging in de Motstraat. In deze bevraging zal een voorstelling van proefopstelling opgenomen worden, dit kan in de vorm van een wegversmalling zijn, maar is niet noodzakelijk zo. Indien uit de bevraging blijkt dat een meerderheid van de buurtbewoners akkoord gaat met de voorgestelde proefopstelling zal deze geplaatst worden en nadien geëvalueerd. Wanneer deze evaluatie positief wordt bevonden dient het schepencollege haar goedkeuring te geven om de proefopstelling definitief in te voeren", zei Vanhees nog.