Vandaag starten officieel de solden, de jaarlijkse koopjesperiode
 in de winter. Deze ochtend rond tien uur stonden de eerste 
koopjesjagers te wachten aan be-MINE Boulevard. Voor veel modezaken zijn
 de solden een belangrijke periode om nog een groot deel van hun stock 
te verkopen en de nodige omzet te genereren. In vergelijking met 
hetzelfde seizoen in 2023 hebben zelfstandige 
modewinkels dit najaar gemiddeld genomen ongeveer evenveel verkocht. 42%
 procent van de modehandelaars verkocht minder, 34,2% procent van de 
handelaars verkocht meer dan vorig jaar en 22,8% procent geeft hetzelfde
 cijfer aan.
“Hoewel het grijze weer dit najaar overheerste, hebben we 
een pak minder regen gehad dan vorig jaar. Het feit dat de nazomer ook 
veel korter was en de temperaturen sneller daalden, zorgen er voor dat 
we het winterseizoen dit jaar beter afsluiten dan vorig jaar”, aldus 
Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.
Bewust kopen 
De trend van bewust kopen 
wordt ook dit jaar doorgetrokken, ziet Mode Unie. “Klanten zijn heel 
goed geïnformeerd en weten goed waarvoor ze naar de winkel komen. Er 
wordt over elke uitgave goed nagedacht en klanten willen meer dan ooit 
kwaliteit voor hun geld. Lokaal en Belgisch kopen past in die trend en 
klanten appreciëren de service en het kwalitatieve aanbod die 
zelfstandige handelaars hen bieden”, stelt Delanghe.
“Het laatste 
weekend voor Kerst is traditioneel het drukste weekend, maar doordat 
Kerst dit jaar op een woensdag viel, zagen we dat consumenten hun 
aankopen meer spreidden over de verschillende vakantiedagen. Maandag 23 
en dinsdag 24 december hebben nog een extra push gegeven aan de 
eindejaarsverkoop, wat het resultaat van het seizoen nog positief 
beïnvloed heeft”, voegt Delanghe toe.
Start SoldenMet de eerste soldenweek 
vanaf 3 januari in zicht schatten zelfstandige modehandelaars de 
soldenverkoop positief in. De overgrote meerderheid van de handelaars 
denkt evenveel of beter te verkopen dan in januari 2023 (69,3%). 30,7% 
neemt een afwachtende houding aan en verwacht een mindere verkoop. 
Moderetailers voelen dat de consument zin heeft om te soldenshoppen en 
maken zich sterk dat ze met een mooi kwalitatief aanbod in januari nog 
heel wat koopjesjagers aan zullen kunnen trekken
. (foto's Sonja Bruggeman)