Vandaag starten officieel de solden, de jaarlijkse koopjesperiode
in de winter. Deze ochtend rond tien uur stonden de eerste
koopjesjagers te wachten aan be-MINE Boulevard. Voor veel modezaken zijn
de solden een belangrijke periode om nog een groot deel van hun stock
te verkopen en de nodige omzet te genereren. In vergelijking met
hetzelfde seizoen in 2023 hebben zelfstandige
modewinkels dit najaar gemiddeld genomen ongeveer evenveel verkocht. 42%
procent van de modehandelaars verkocht minder, 34,2% procent van de
handelaars verkocht meer dan vorig jaar en 22,8% procent geeft hetzelfde
cijfer aan.
“Hoewel het grijze weer dit najaar overheerste, hebben we
een pak minder regen gehad dan vorig jaar. Het feit dat de nazomer ook
veel korter was en de temperaturen sneller daalden, zorgen er voor dat
we het winterseizoen dit jaar beter afsluiten dan vorig jaar”, aldus
Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.
Bewust kopen
De trend van bewust kopen
wordt ook dit jaar doorgetrokken, ziet Mode Unie. “Klanten zijn heel
goed geïnformeerd en weten goed waarvoor ze naar de winkel komen. Er
wordt over elke uitgave goed nagedacht en klanten willen meer dan ooit
kwaliteit voor hun geld. Lokaal en Belgisch kopen past in die trend en
klanten appreciëren de service en het kwalitatieve aanbod die
zelfstandige handelaars hen bieden”, stelt Delanghe.
“Het laatste
weekend voor Kerst is traditioneel het drukste weekend, maar doordat
Kerst dit jaar op een woensdag viel, zagen we dat consumenten hun
aankopen meer spreidden over de verschillende vakantiedagen. Maandag 23
en dinsdag 24 december hebben nog een extra push gegeven aan de
eindejaarsverkoop, wat het resultaat van het seizoen nog positief
beïnvloed heeft”, voegt Delanghe toe.
Start SoldenMet de eerste soldenweek
vanaf 3 januari in zicht schatten zelfstandige modehandelaars de
soldenverkoop positief in. De overgrote meerderheid van de handelaars
denkt evenveel of beter te verkopen dan in januari 2023 (69,3%). 30,7%
neemt een afwachtende houding aan en verwacht een mindere verkoop.
Moderetailers voelen dat de consument zin heeft om te soldenshoppen en
maken zich sterk dat ze met een mooi kwalitatief aanbod in januari nog
heel wat koopjesjagers aan zullen kunnen trekken
. (foto's Sonja Bruggeman)