Vandaag zijn de jaarlijkse
wintersolden gestart en dat was goed te merken in de Beringse winkelstraten. Zo was de parking van be-MINE deze namiddag zo goed als vol. De solden blijven een traditie die kopers aantrekt. Er waren vandaag al kortingen tot 60%. Toch zijn veel handelaars niet meer te vinden voor die solden en duiken koopjes vaker en vaker op door het jaar, denk maar aan Black Friday en Cyber Monday. Ook blijft lokaal kopen nog in trek ondanks alle onlinekoopjes. Naar aanleiding van de start van de wintersolden, maakten Mode Unie, de federatie voor de zelfstandig modedetailhandel, en ondernemersorganisatie UNIZO, de balans op van de afgelopen najaarsverkoop en de verwachting van de aankomende solden. Hoewel zelfstandige modehandelaars het winterseizoen slecht gestart waren, maakten de stevige winterprik en de eindejaarsverkoop het seizoen deels goed.
Mode Unie en UNIZO peilden met een bevraging bij 188 respondenten naar het resultaat van het afgelopen winterseizoen. In vergelijking met hetzelfde seizoen in 2021 hebben zelfstandige modewinkels dit najaar gemiddeld 5,5 procent minder verkocht. 47,6 procent van de handelaars verkocht minder dan vorig jaar, 23,5 procent geeft hetzelfde cijfer aan. Iets minder dan één derde van de moderetailers verkocht beter.
“Het negatieve cijfer is vooral te wijten aan de slechte start van het verkoopseizoen in september en oktober”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.
“De aanhoudend negatieve berichtgeving over de oorlog in Oekraïne en de kopzorgen rond de energiecrisis zorgden ervoor dat consumenten de knip stevig op de beurs hielden. Daarbovenop kregen we een bijzonder lange nazomer met warme temperaturen tot de tweede helft van oktober. Allemaal aanleidingen waardoor consumenten het aankopen van hun winteritems uitstelden”, gaat Delanghe verder.
Net zoals vorig jaar zagen modehandelaars de trend van het last-minute pakjesshoppen. Consumenten wachten al maar meer tot het laatste moment om hun eindejaarscadeaus aan te kopen. Zaterdag 24 december was het bijgevolg nog een rush voor de kerstcadeaus en vorige week gingen feestoutfits voor oudjaar nog vlot over de toonbank. Dit zorgt voor een nodige stijging van het verkoopcijfer.
Hoewel de verkoop niet goed genoemd kan worden, ziet Mode Unie wel een positieve noot in het bewust kopen bij de consument. Die vraagt zich meer dan ooit af of die goedkope fast fashion – snel wisselende trends en veel stuks kopen, vaak impulsief – nog nodig is.
“We zien dat klanten minder stuks kopen en zeer doelbewust komen shoppen, maar dat kwaliteit, duurzaamheid en Belgische mode aan belang winnen. Lokaal kopen past in die trend en klanten appreciëren de service en het kwalitatieve aanbod die zelfstandige handelaars hen bieden”, stelt Delanghe.