In Beringen wordt de
Vlaamse Waterweg bij de constructie van de nieuwe kademuur geconfronteerd met zeer harde zandlagen. Bovendien is de bebouwing op bepaalde segmenten vrij dicht gesitueerd ten opzichte van de kade. Bijvoorbeeld ter hoogte van het Bergske. Om te vermijden dat de damplanken met zwaar geweld de grond in geheid moesten worden met wellicht geluids- en trillingshinder tot gevolg, is ervoor geopteerd om een extra investering te doen in een voorbewerking die deze harde grondlaag doorbreekt. Specifiek voor de projectlocatie hier in Beringen wordt dan ook een soilmix wand gerealiseerd waarin direct daarna de damwand wordt getrild. Met deze soilmix-wand wordt als het ware een sleuf grond vermalen en gemengd met cement, waarna deze rustig uithardt. Door direct te volgen met het intrillen van de damwanden, kunnen deze vrij vlot in de sleuf worden ingebracht. Op die manier worden de trillingen tot een absoluut minimum beperkt. Deze techniek is reeds met groot succes toegepast op de rechteroever (begin april).
Vanaf 27 mei start dezelfde combinatie op aan de stroomopwaartse zijde van de bestaande brug (linkeroever).
Na de afbraak van de brug (september 2021) wordt dezelfde techniek toegepast voor het resterend traject, waaronder ook het 'Bergske'.