Ludo Elsen, coördinerend directeur en Eva Kuijpers, adjunct-directeur van het Spectrumcollege hebben in oktober in het
Vlaams Parlement hun ideeën en bedenkingen over de onderwijsactualiteit, meer specifiek over de coronamaatregelen kunnen toelichten.
Vrijdag 5 maart hebben ze een persoonlijk, coronaproof overleg gehad met minister Weyts over de volgende thema's: het wegwerken van leerachterstand, het digitaliseren van het onderwijs, het subsidiëren van renovatie- en bouwdossiers, het 'meelooptraject' voor kandidaat-directeurs, het Centrum voor Leren en Werken (CL&W, deeltijds onderwijs) en het duaal leren.
De coördinerende directeurs hebben vooral hun zorgen over het volledig inkantelen van het deeltijds onderwijs in het systeem van duaal leren geuit. Voor sommige leerlingen is het ontwikkelen van vaardigheden op school en op de werkvloer de ideale setting. Een groot aantal jongeren van het CL&W die schoolmoe en nog niet arbeidsrijp en -bereid zijn, komen echter niet in aanmerking voor duaal leren. Deze doelgroepleerlingen worden nu intens en persoonlijk begeleid in een persoonlijk ontwikkelingstraject. Deze begeleiding mag niet wegvallen. Minister Weyts vertrouwde de directies van het Spectrumcollege toe dat hij het belang van deze doelgroepleerlingen niet uit het oog zal verliezen.