De zalen van The Roxy Theatre waren gisterenavond volgelopen voor de avant-première van Holy Rosita, de debuutlangspeelfilm van
regisseur Wannes Destoop met Daphne Agten uit Bolderberg in de hoofdrol. Eén zaal was volledig gevuld met familie, vrienden, buren, studiegenoten en docenten van Daphne. Papa Eric gaf in een ludieke inleiding een levensloop van zijn dochter die blijkbaar in de wieg gelegd was om 'iets speciaals' te worden en van jongsaf graag voor de lens liep.
Vervolgens kreeg het publiek de indrukwekkende film te zien over de vriendelijke maar kwetsbare en simpele jonge vrouw die een moeilijke jeugd achter de rug heeft. Ze wordt zwanger en wil - tegen het advies van haar omgeving in - haar zwangerschap eerst stiekem daarna met trots dragen. Terwijl de deurwaarder haar inboedel wegens schulden laat weghalen, is ze vast besloten het kind op de wereld te zetten en het als moeder beter te doen dan haar eigen moeder. Ze bevalt en dan eindigt de film met een open, maar hoopvol einde. Centraal in heel de prent staat het recht op zelfbeschikking. Daphne Agten levert als Rosita een ijzersterke prestatie, zet het personage op een bijzonder geloofwaardige wijze neer, wat echt niet evident is.
Tijdens het zaalinterview met Stijn Phlix gaf ze toe dat de bevallingsscène de meest intense was, maar ook die werd zeer overtuigend gebracht. In tegenstelling met wat velen zouden denken, had ze helemaal geen moeite met de naaktscènes.
Regisseur Wannes Destoop, die ook naar de Roxy was afgezakt, vertelde hoe hij tijdens de uitvoerige casting voor Daphne in de rol van Rosita was gevallen. Een keuze waar hij tijdens het draaien en achteraf alleen nog maar meer van overtuigd raakte. Het publiek was het daar roerend mee eens en reageerde met een staande ovatie.
(Dirk Reynders - foto's Johan Put) Een exclusief interview lees je nog bij de collega's van IZ Heusden-Zolder.