Deze middag ondertekende stad Beringen het
SAVE-charter van Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE vzw (OVK). Daarmee is ze de 147ste Vlaamse gemeente die in het project stapt. "Met de ondertekening van het SAVE-charter willen we ons engagement voor verkeersveiligheid extra benadrukken en samen met OVK concrete acties ondernemen om de verkeersveiligheid in onze stad verder te verbeteren", zegt burgemeester Vints. Het SAVE-charter is een initiatief van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK), een lotgenotenvereniging die families ondersteunt die een kind hebben verloren in het verkeer. OVK voert strijd tegen een te grote verkeersonveiligheid, in het bijzonder daar waar het gaat om kinderen en jongeren. SAVE staat dan ook voor: Samen Actief voor Veilig Verkeer. De stad geeft met de ondertekening van het SAVE-charter een duidelijk signaal zich actief te willen inzetten voor meer verkeersveiligheid.
Schepen van Verkeer en Mobiliteit Jean Vanhees is tevreden met de instap in het project: "Elke stap in de richting van betere verkeersveiligheid heeft een positieve impact op onze samenleving. Met het SAVE 2.0-project werken we aan een versterkt lokaal verkeersveiligheidsbeleid, gebaseerd op kennis van lokale ongevalsanalyses. Door de methodiek van OVK toe te passen, kunnen we ons nog meer inzetten voor de verkeersveiligheid van onze inwoners en bezoekers.”
De methodiek werd al in enkele casestudies toegepast en heeft bij die gelegenheid risicofactoren naar boven gehaald die bij traditionele benadering nauwelijks of zelfs helemaal niet in beeld gekomen zouden zijn voor verkeersveiligheidspreventie. Binnen de stad wordt een advies- en expertengroep opgericht die lokale ongevallen zal analyseren in het kader van het SAVE 2.0 project. De groep zal onder begeleiding van verkeerspsycholoog Helmut Paris (MOW) en projectmanager Katrijn Van Beek (OVK) (preventieve) maatregelen voorstellen om het lokaal verkeersveiligheidsbeleid verder uit te werken en te verbeteren.
SAVE 2.0 is een lokaal communicatieplatform en een methodiek om verkeersongevallen op het grondgebied van de stad of gemeente bespreekbaar te maken. Door analyse van 'echte' verkeersongevallen ontstaat meer probleembewustzijn, meer probleeminzicht en betere vermijdingsstrategieën om ongevallen te voorkomen. Via een pakket van preventiemaatregelen die voortkomen uit deze ongevalsanalyses werkt de stad aan verkeersveiligheid. Deze preventiemaatregelen kaderen steeds in de 7 doelstellingen van het SAVE-charter Steden & Gemeenten.