Vandaag heeft bijna acht op tien Vlamingen een
smartphone op zak en dat percentage blijft elk jaar toenemen. De smartphone is intussen zowat het belangrijkste communicatiemiddel waarmee burgers met de wereld in contact staan. “Als stad zijn we dan ook actief op zoek gegaan naar een manier om op een gebruiksvriendelijke en veilige manier een platform te creëren waarop lokale overheid, handelaars, zorgverstrekkers en verenigingen met elkaar en met de burger kunnen communiceren. En zo ontstond het idee om een app te maken,” zegt
schepen van communicatie Anne Wouters-Cuypers.
De dienst communicatie werkt op dit moment een boomstructuur uit die stad en OCMW vervolgens doordacht gaat op- en aanvullen met informatie op maat voor de burger. Want informeren en interactie creëren is uiteindelijk ons doel.
"Onze ambitie is een app te lanceren die behalve gebruiksvriendelijk ook erg intuïtief aanvoelt bij gebruik en tegelijk esthetisch voldoet aan eisen van ons nieuwe logo.
Wat een zeer grote sterkte is, is dat burgers heel snel geïnformeerd kunnen worden over calamiteiten in de stad. Bij een ernstig verkeersongeval of bijvoorbeeld elektriciteitspanne kunnen de app-gebruikers onmiddellijk geïnformeerd worden met bijvoorbeeld een planning rond een oplossing", zegt de schepen nog.
Verder bestaat de app uit een afvalkalender, agenda (wat is er te doen in Beringen?), stadsdiensten, verenigingen, handelaars, zorg, …
Het is de bedoeling om de app nog voor de zomer te lanceren.