Stad Beringen wil de komende jaren een breed gedragen toekomstbeeld voor de trage wegen ontwikkelen. Een plan waarin de trage wegen een volwaardige rol in de verkeersstructuur moeten krijgen. Daarbij is het in een eerste fase belangrijk om het
netwerk gedetailleerd in kaart te brengen. Daarom worden er twee startmomenten georganiseerd: op woensdag 1 juni om 19 u in de COR Koersel en op donderdag 2 juni om 19u in OC De Buiting Paal.
"Doorsteken, steegjes en fietsverbindingen, maar evengoed bospaden en veldwegen zijn allemaal trage wegen. Voornamelijk voetgangers en fietsers zijn er de baas. We vinden ze overal in Beringen: in de dorpskernen, tussen de wijken en doorheen de open ruimte. Het zijn vaak korte, snelle en veilige verbindingen tussen jouw thuis en de school, het werk of de winkel. Trage wegen verhogen ook de natuurbeleving, bevorderen gezonde ontspanning en maken deel uit van ons erfgoed. En ze bieden ruimte voor ontmoeting, om te spelen en leiden je langs verrassende plekken in de stad. Jammer genoeg kennen we deze trage wegen niet allemaal of zijn sommigen in slechte of onbruikbare staat. Bijgevolg blijven hun troeven sterk onderbenut. Daarom wil de stad het netwerk inventariseren, samen met Trage Wegen vzw, maar ook inwoners en lokale organisaties. Een geactualiseerd beeld van de trage wegen vormt de basis om in een volgende fase te kijken hoe het netwerk naar de toekomst toe verbeterd en versterkt kan worden", stelt Stad Beringen.
In het verleden werd al eens grondig huiswerk verricht door Monumentenzorg en Natuurpunt Beringen maar dit werk bleef liggen in de kast.
"De inventarisatie van trage wegen is een enorm belangrijke stap in het veiliger en aangenamer maken van mobiliteit voor zwakke weggebruikers. In het verleden werd al heel wat werk verricht door bewoners bij het inventariseren van trage wegen. Het is goed dat de stad die inventarisatie nu terug opneemt. We hopen wel dat de stad de resultaten van die inventarisatie meeneemt die in het verleden door bewoners gemaakt werd. Het zou zonde zijn deze waardevolle inspanningen niet meer te gebruiken. Dit project heeft al veel te lang stilgelegen, voor een veiligere mobiliteit kunnen nu snelle stappen gezet worden als het werk uit het verleden niet nodeloos overgedaan wordt", zegt
Kobe Snyers van Groen Beringen.
Voo
r Monumentenzorg Beringen is de stad ook
te laks in de handhaving. Mensen die regelmatig wandelen weten dat veel van die oude buurtwegen niet meer toegankelijk zijn of bewust zijn afgesloten.
"Buurtwegen (voetwegen) en kerkpaden vermeld in de Atlas der Buurtwegen behoren tot het openbaar wegennetwerk van de overheid, dat werd uitgebouwd in het verleden. Het is dus ons erfgoed.
Vandaag kunnen deze voetpaden een belangrijke bijdrage leveren tot de oplossing van onze mobiliteit en de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Maar moet de stad Beringen ondertussen ook niet handhaven en optreden tegen eigenaars, die overmoedig bestaande, gekende voetpaden doen verdwijnen, door ze om te ploegen of de toegang voor gebruikers te ontzeggen?", zegt Monumentenzorg Beringen.