Stad Beringen werkt al een tijdje aan het verbeteren van de veiligheid op schoolroutes. Om dit te realiseren hebben de stad en haar bewoners gebruik gemaakt van
Route2School, een tool waarmee mobiliteitsknelpunten voor scholieren in kaart kunnen worden gebracht. De input die hieruit werd verzameld, is vervolgens verwerkt in een digitale schoolroutekaart.
Op basis van deze kaart werden oplossingen gezocht die zich situeren in verschillende domeinen, zoals infrastructurele aanpassingen, educatie, sensibilisering en handhaving. Zo zal de stad in 2023 zo'n
600.000 euro investeren om de knelpunten op de schoolroutes naar de
basisschool Hand in Hand in Paal en A-Maze in Beverlo aan te pakken.
"Duurzame mobiliteit is een prioriteit voor onze stad. We willen kinderen stimuleren om op een veilige en duurzame manier naar school te gaan. Met de aanpak van de schoolroutes en schoolomgevingen willen we een veilige omgeving creëren voor onze jongste inwoners en het gebruik van de fiets aanmoedigen”, zegt schepen van Verkeer en Mobiliteit Jean Vanhees.
Naast deze infrastructurele aanpassingen, richt de stad zich ook op het verbeteren van schoolomgevingen. Zo krijgt Campus Paal een nieuwe look en wordt er een fietszone ingevoerd rondom de Campus om de verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen extra te verhogen. Daarnaast wordt er een schoolstraat ingevoerd bij basisschool De Brug – De Bron in de Ulfortstraat en komt er een zebrapad aan de schoolpoort.
Tegelijkertijd investeert de stad zo'n 650.000 euro in het onderhoud van fietspaden, zoals de Kruisbaan, Nijverheidsstraat, Mijnschoolstraat, Havenlaan, Hospitaalstraat en Windmolenstraat tussen 2023-2025.
Tot slot zal de stad in 2023 het mobiliteits- en fietsbeleidsplan en het masterplan 'veilige schoolomgevingen' verder afronden, waarmee gestreefd wordt naar een duurzamer mobiliteitsbeleid waarbij zachte weggebruikers zich zo veilig mogelijk kunnen voelen.
“Het doel is om kinderen zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met duurzame vervoersmiddelen in het woon-schoolverkeer, een integrale aanpak is hierbij essentieel”, besluit schepen Vanhees.
Concreet gaat het om de volgende kruispunten en straten:
• Kruispunt Kloosterstraat x Schaffensesteenweg (foto)
• Kruispunt Kloosterstraat x Tessenderlosesteenweg x Parkstraat
• Kruispunt Parkstraat x Meelbergstraat
• Kruispunt Meelbergstraat x Rijsselstraat
• Kloosterstraat
• Kruispunt De Heuft x Burg. Heymansplein
• Kruispunt Gaston Oomslaan x Laardijkstraat x Poelakkerstraat
• Kruispunt Laarbemdeweg x aansluiting trage verbinding