Digitaal kwetsbare inwoners helpen bij het aanscherpen van hun digitale vaardigheden, dat is het opzet van de digipunten in Beringen. Intussen staan op 6 verschillende locaties in de stad 14 vrijwilligers klaar om inwoners bij te staan bij digitale vragen. Dit jaar werden al 807 vragen opgelost. Om de digipunten meer bekendheid te geven en op die manier nog meer mensen te bereiken, lanceert stad Beringen nu een
‘broodnodige’ campagne op 10.000 broodzakken bij 10 lokale bakkers.
Om digitale uitsluiting te vermijden, werd in 2018 het eerste digipunt opgericht in Beringen. 5 jaar en 5 digipunten later bewijzen deze punten wekelijks hun nut. Zo werden dit jaar al 807 digitale vragen opgelost van 304 unieke deelnemers. Toch blijken de digipunten nog niet bekend te zijn bij alle Beringenaren die er baat bij kunnen hebben.
“Met de campagne op de broodzakken maken we ons aanbod op een toegankelijke manier kenbaar bij onze inwoners en hopen we om meer Beringenaren digitaal bij te kunnen staan. Dat kan gaan van basisvragen zoals ‘Hoe bewaar ik foto’s op mijn laptop of gsm?’ of ‘Hoe schrijf ik een bericht op Facebook’, tot vragen over het gebruik van overheidsdiensten zoals Mijn Burgerprofiel, itsme, het Thuisloket enzovoort. Maar ook actuele thema’s als phishing en het herkennen van fake news komen aan bod. Bovendien zijn de sessies in het digipunt gratis.”, vertelt burgemeester Vints.
De momenten van de digipunten in Beringen kan je ook raadplegen in de agenda van de Internetgazet Beringen. Zo zijn er vandaag drie momenten.