Beringen groeit, dat is duidelijk zichtbaar. De stad heeft een studie laten maken waarbij gekeken werd naar een toekomstige visie op mobiliteit. Uit de studie blijkt dat er op lange termijn een
verkeersinfarct dreigt in Beringen. Zo fungeert vandaag de zogenaamde centrumlus – tussen Paalsesteenweg en Koerselsesteenweg – als een ontsluitingsweg van en naar Koersel. Het onderzoek heeft uitgewezen dat deze verkeersontsluiting op termijn niet meer gepast zal functioneren. Men baseert zich op
bevolkingsprognoses (tot 2030) en de volledige realisatie van het masterplan Beringen centrum.
Ook de verkeersleefbaarheid in het centrum zal in het gedrang komen.
"De situatie is vandaag nog niet kritisch: qua wegcapaciteit is er nog marge, maar op enkele kruispunten ontstaan bottlenecks. Fietsvoorzieningen zijn op een aantal plaatsen onvoldoende.
De uitgevoerde trendanalyse gaat uit van ongewijzigd autogebruik. Hierbij werd de vaststelling gemaakt dat in Beringen het autogebruik relatief hoog is. Dit is zeker een aandachtspunt willen we tot een duurzaam mobiliteitsbeleid komen", zegt burgemeester Thomas Vints.
Op basis van dit onderzoek heeft het schepencollege een aantal krachtlijnen goedgekeurd om op lange termijn te komen tot een betere mobiliteit. Welke dat zijn, lees je hieronder.