Zeven op de tien Beringenaren is
positief over de stadscommunicatie en maar liefst negen op de tien inwoners leest iedere maand het stadsmagazine. Dat blijkt uit de resultaten van de uitgebreide communicatiemeting die stad Beringen tussen januari en maart van dit jaar liet uitvoeren. Het onderzoek richt zich op de tevredenheid bij inwoners van de communicatie door de stad en op de dienstverlening aan de loketten. Het onderzoek werd opgesteld onder leiding van professor Eric Goubin, expert overheidscommunicatie verbonden aan de Thomas More Hogeschool. De resultaten zijn intussen geanalyseerd en vergeleken met 40 andere steden en gemeenten in Vlaanderen. De enquête, die zowel digitaal als op papier werd afgenomen, leverde maar liefst 1.383 respondenten op. Hiermee doet Beringen het met haar bevraging beter dan andere Vlaamse steden. Bovendien vormden de deelnemers een evenwichtige afspiegeling van de diverse leeftijdsgroepen binnen de stad en was er ook een evenredige verdeling per deelgemeente onder de respondenten, wat zorgt voor representatieve en betrouwbare resultaten.
Belangrijkste informatiebronnen
De stad heeft qua bereik vier topkanalen, waar het belangrijkste het maandelijkse stadsmagazine blijkt te zijn: “We bereiken hiermee maar liefst 9 op de 10 Beringenaren. B-magazine is bij onze inwoners zelfs populairder dan Het Belang van Limburg”, zegt burgemeester Thomas Vints.
LED-borden langs de straten (81%), de website (78%) en de Facebookpagina (64%) zijn ook belangrijke informatiebronnen.
“In het onderzoek kwamen ook enkele thema’s naar boven waarover onze inwoners nog meer geïnformeerd willen worden. Het gaat over subsidies en premies, wegenwerken, gezondheid en gemeentelijke beslissingen. Met deze feedback gaan we zeker aan de slag”, aldus Vints.
Bovendien is het een hele uitdaging om de huidige en de komende generaties ouderen mee te krijgen en te houden met de alsmaar vorderende digitale, stedelijke communicatie: “We laten onze oudere generaties zeker niet los. Daarom blijven we investeren in printcommunicatie naar onze inwoners. Nieuwe initiatieven als de Kletsgazet én initiatieven om digitaal laaggeletterden nog mediawijzer te maken, zijn hierin ook alvast een stap in de goede richting.”
Voor de jongste Beringenaren (-30 jaar) toont het onderzoek andere noden. Zij geven aan dat het voor hen niet helemaal duidelijk is waar ze informatie over de stad vinden.
“Uit de communicatiemeting blijkt dat zowel Whatsapp als Instagram bijzonder populaire communicatiekanalen zijn in onze stad, hier liggen ongetwijfeld goede kansen om onze jongeren via deze wegen te bereiken”, geeft burgemeester Vints aan.
Waardering
De inwoners waarderen Beringen als een kindvriendelijke, toegankelijke en gastvrije stad met een divers vrijetijdsaanbod. De vrijetijdskanalen hebben een groter bereik dan bij de meeste andere lokale besturen: ongeveer tweederde van onze inwoners volgt één of meer vrijetijdskanalen en geeft deze een goede score van gemiddeld 7,8 op 10. Er is vraag naar meer informatie over horeca, het verenigingsleven, erfgoed, activiteiten voor ouderen en winkelen.
Dienstverlening en burgerparticipatie
De communicatiemeting die Beringen liet uitvoeren richtte zich enerzijds op stadscommunicatie, anderzijds werd er ook naar de tevredenheid over de dienstverlening aan de loketten van het stadhuis gepeild. Daaruit blijkt dat 72 procent van de respondenten de weg gevonden heeft naar de onthaalbalie. Telefonisch contact blijft belangrijk, vooral voor anderstalige inwoners. Hoewel de tevredenheid rond het gemiddelde ligt, scoort Beringen iets lager dan andere Limburgse gemeenten.
“We zien verbeterpunten bij het beantwoorden van meldingen en klachten en de telefonische bereikbaarheid”, aldus Vints.
Ook op het vlak van participatie biedt het onderzoek interessante inzichten. 15% van de Beringenaren heeft al een bewonersvergadering bijgewoond en 36% van de bevraagden geeft aan interesse te hebben om een vergadering bij te wonen. Wie al deelgenomen heeft aan een bewonersvergadering of participatiemoment, zegt daar tevreden over te zijn, maar wil meer duidelijkheid over hun rol in het besluitvormingsproces.
“Ons online participatieplatform Allemaal Beringen biedt de mogelijkheid tot inspraak en om betrokken te worden bij beslissingen, maar dit blijkt nog niet breed bekend bij onze inwoners”, duidt Vints.