Minister van Onderwijs Ben Weyts heeft het startschot gegeven voor de
kennismakingstoetsen die leerlingen vanaf deze week afleggen om zich voor te bereiden op de
Vlaamse Toetsen. Concreet kunnen alle leerlingen van het 4de leerjaar en alle scholieren van het 2de middelbaar dankzij de kennismakingstoets met oefenvragen al leren werken met het toetsplatform dat ze vanaf eind april zullen gebruiken om de eerste echte Vlaamse Toetsen af te leggen. Daarnaast is er nu ook een nieuwe campagne met als slogan ‘Wij gaan voor beter onderwijs’, die ouders informeert over het belang van de Vlaamse Toetsen. Affiches zullen onder meer opduiken in sportcentra en bij scholen, er zullen advertenties verschijnen in magazines en er komt ook een online campagne. “De invoering van de Vlaamse Toetsen is een kleine revolutie voor ons onderwijs, maar we hebben ze nodig om onze onderwijskwaliteit op te krikken”, zegt Weyts. “We bereiden nu zowel leerlingen als ouders voor op de komst van de Vlaamse Toetsen”.
We polsten naar enkele reacties bij
Spectrumcollege Beringen en A-Maze.
“In Campus Beringen Middenschool zien wij de Vlaamse toetsen zien wij als een tussentijdse meting die een meerwaarde kan betekenen in onze eigen kwaliteitsontwikkeling,” vertelt directeur Peter Bogaerts (CBM). “De resultaten zijn niet rechtstreeks bedoeld als middel voor evaluatie van leerlingen. We genereren in het kader van interne kwaliteitszorg, zelf al heel wat data. Zo volgen we resultaten van o.a. Wiskunde, Nederlands, Frans zeer gericht op. Die data gebruiken we niet alleen om ons eigen beleid verder vorm te geven, we verbinden ons ook met de basisscholen. Zij zijn altijd benieuwd om te zien hoe ‘hun’ leerlingen het doen. We spreken natuurlijk niet over individuele leerlingen, maar geven wel feedback en waarderen andersom ook de feedback van collega’s uit de bovenbouw. De Vlaamse toetsen zullen ons extra info geven om ons, net zoals we nu doen, steeds verder te ontwikkelen.”
In Campus Paal is de voorbereiding voor de Vlaamse toetsen zo goed als klaar, vult directeur Yves Timmermans (Campus Paal) aan: “De ouders zijn op de hoogte gebracht, er zijn voldoende digitale middelen voorzien voor alle leerlingen en de organisatie van het toetsmoment zelf staat zo goed als op punt.”
Met de kennismakingstoets die de minister voorstelt, kunnen leerlingen al een keer ervaren hoe de toets zal verlopen en wat er van hen wordt verwacht. Directeur van Campus Paal Yves Timmermans vindt de kennismakingstoets wel nuttig.
“Vorig schooljaar hebben we met één klas al meegedaan aan de kalibratietoets. We hebben gemerkt dat er op de toetsing zelf toch wel een aantal specifieke digitale vaardigheden van de leerlingen wordt verwacht. Het is goed dat ze daar met de kennismakingstoets al eens van kunnen proeven.”
“Als school is het wel puzzelen geblazen om voor alle tweedejaars deze toets op eenzelfde moment te laten afnemen plus de vraag blijft hoe leerlingen gaan scoren bij bv begrijpend lezen vanaf een scherm tov een blad papier”, voegt adjunct directeur van Campus Beringen Middenschool Veerle Van Doninck toe.
“Bovendien willen we ons behoeden voor ‘teaching to the test’. Een vraag waar beide directies voorlopig mee blijven zitten is hoe scholen straks de resultaten krijgen aangeleverd. Is de feedback bijvoorbeeld tijdig en voldoende gedetailleerd om als school te analyseren welke dingen men moet borgen en waar men de nodige verbeteringsstrategieën kan ontwikkelen?"
“De data die gegenereerd werd na de kalibratietoets was bv. te beperkt om van grote waarde te zijn voor de school zelf,” vult directeur Yves Timmermans aan.
“Hopelijk kunnen we diepgaander aan de slag met de resultaten van de échte Vlaamse toetsen.” Met de
campagne “Wij gaan voor beter onderwijs” wekt de minister mogelijk de indruk dat scholen nog niet grondig met kwaliteitzorg bezig zijn. Of dat “Vlaamse toetsen” per definitie kwaliteitsverbetering met zich mee brengen.
"Wij kijken daar genuanceerd naar: data zijn nodig om goed beleid te voeren maar zijn op zich geen voldoende voorwaarde tot verbetering. Ook hadden de directies de campagne naar ouders graag wat uitgesteld tot de Vlaamse toetsen helemaal op punt staan. Nu is de communicatie omtrent de Vlaamse toetsen - en alles wat daartoe nog verwezenlijkt moet worden - immers zowel laat als onvolledig. We hopen dat de campagne zich zal richten op de inhoudelijke motivatie voor het inrichten van de Vlaamse toetsen en hoe die data een sleutel kunnen vormen tot verdere onderwijsontwikkeling", zegt pedagogisch coördinerend directeur Tine Bos tot slot.
Annelies Havermans van A-Maze: "Ikzelf was aanvankelijk terughoudend ten aanzien van de invoering van de Vlaamse toetsen, zeker omdat onze noorderburen in Nederland net deze centrale examens aan het afschaffen zijn. Echter, na grondige analyse van de onderbouwing en technische aspecten, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik nu positief sta tegenover de Vlaamse toetsen, maar natuurlijk is het afwachten tot de effectieve uitvoering".
Vlaamse Toetsen
"De Vlaamse Toetsen zullen voor ons een waardevolle beginsituatieanalyse bieden door de inhouden op een gestructureerde manier in kaart te brengen. Ik ben vooral enthousiast over het adaptieve karakter van deze toetsen, wat het systeem de mogelijkheid geeft om op maat te toetsen en leerlingen tijdens het toetsen succeservaringen te laten opdoen. De variabele moeilijkheidsgraad die aansluit bij het vaardigheidsniveau is een essentieel element in dit proces.
De feedback die we zullen ontvangen, zowel op leerling- als op schoolniveau, is van onschatbare waarde. Deze data stelt ons in staat om datagericht te werk te gaan en gerichte acties te ondernemen ter verbetering van ons onderwijs.
Bovendien zullen wij vanaf het volgende schooljaar een starttoets invoeren bij de instap in het eerste middelbaar. Deze toetsen zullen de mate waarin leerlingen de onderwijsdoelen voor Nederlands, Frans en wiskunde op het niveau van het lager onderwijs hebben bereikt, in kaart brengen. Ook deze data zal ons helpen om doelgericht te werken aan de ontwikkeling van onze leerlingen", besluit Havermans.