Op 1 september opent in Beringen een nieuwe school met de naam
O.B.A.M.A.
Dat staat voor Ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafd potentieel, Breinvriendelijk onderwijs, Authenticiteit, Motivatie en Autonomie, competentie en relationele verbondenheid. De methodeschool onderscheidt zich door
niet alleen talent maar ook passie aan te moedigen.
"O.B.A.M.A. heeft expertise op het gebied van ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid in huis. Daardoor verwachten wij dat ook deze kinderen hun weg naar onze school vinden. Daar zullen ze meerdere ontwikkelingsgelijken treffen. Dat is essentieel voor de ontwikkeling van hun zelfbeeld. Kinderen met ontwikkelingsvoorsprong en/of hoogbegaafd potentieel dreigen immers door een gebrek aan (h)erkenning in een sociaal isolement verzeild te geraken", zegt
directeur Quinten Martens.
Het onderwijs sluit aan bij de manier waarop de hersenen het beste functioneren. O.B.A.M.A. hanteert de principes van Dr. Spencer Kagan, de wetenschapper die aan de basis stond van de ontwikkeling van coöperatief leren.
"Beter gevoede hersenen werken beter. O.B.A.M.A. stimuleert leerlingen om te bewegen en te spelen. In het restaurant wordt gezonde voeding aangeboden, in de klas mogen bepaalde voedingsmiddelen zoals noten en water altijd genuttigd worden. Tijdens lessen ‘Gezondheid’ worden ademhalingstechnieken aangeleerd en er wordt lesgegeven met bewegingsstructuren. Door de spieren flink te bewegen wordt er niet alleen meer bloed naar de hersenen gepompt, het bloed is bovendien zuurstofrijker", zegt Martens nog.
Informele contacten, zoals bijvoorbeeld samen met de kinderen lunchen, zijn een belangrijk deel van het pedagogisch project.
"Het brein is een sociaal orgaan. Klassenvergaderingen geven de klas een gevoel van identiteit en zorgen ervoor dat de leerkracht gesteund wordt door de klas. O.B.A.M.A.gaat nog een stap verder. Het is bewezen dat informatie beter onthouden wordt als het sociaal-cognitieve netwerk wordt geactiveerd. Daarom vragen de leerkrachten de leerlingen bijvoorbeeld naar de gedachten, gevoelens en bedoelingen van iemand. “Als jij president Trump zou zijn, hoe zou jij je dan voelen bij het zien van de beelden van wanhopige vluchtelingen aan de Mexicaanse grens?”
O.B.A.M.A. gebruikt emoties om leerlingen enthousiast te maken voor het leren en hen beter te laten nadenken. Angst belemmert, positieve emoties verruimen. Deze emoties worden in O.B.A.M.A. onder meer opgeroepen door succesverhalen van leerlingen in groep te bespreken, korte retraites van externe prikkels te organiseren, te mediteren en veel te wandelen", zegt Quinten.
O.B.A.M.A. probeert te vermijden dat leerlingen dingen doen om aan externe vereisten te voldoen. Zo worden er geen punten gegeven. Punten geven een vals gevoel van objectiviteit. Ze zeggen weinig tot niets over de evolutie in het leerproces. En belangrijker nog: ze doen de intrinsieke leergierigheid verdwijnen. Wel geeft O.B.A.M.A. positieve feedback waarmee de leerlingen meteen aan de slag kunnen. Evaluatie is geen eindpunt maar een leerkans.
Inschrijven kan vanaf vandaag. Er een infomoment op zaterdag 1 juni om 16u. Adres: Hospitaalstraat 99. Meer info
via deze link.