1 op 5 kleuters tussen 2,5 en 4 jaar is niet zindelijk bij de start van het schooljaar. Het aandeel niet-zindelijke kleuters is de voorbije 10 jaar met +13% gestegen. In elke instapklas met 20 kindjes van 2,5 jaar zijn er zeker 7 die niet zindelijk zijn (36%). Dat is zelfs +17% meer dan 10 jaar geleden. De sterke stijging in de laatste jaren én de grote regionale verschillen illustreren dat het niet gaat om onveranderlijke feiten: het is wel degelijk mogelijk dat kleuters sneller zindelijk zijn. De kleuterleid(st)ers schatten in dat meer dan de helft van de niet-zindelijke kinderen al zindelijk had kunnen zijn. Dit blijkt allemaal uit een bevraging in 1.384 kleuterscholen.
“Ouders moeten vroeg genoeg beginnen met het zindelijkheidsproces”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.
“Dat is ook een kwestie van respect voor onze kleuterjuffen en -leiders”.
"Wij merken het ook wel en dit heeft heel wat redenen. De evolutie van de pampers: kinderen merken zelf niet dat ze in hun pamper doen. Als ze in hun pamper doen, blijft het zeer aangenaam aanvoelen. Een kind zindelijk krijgen vraagt tijd en inspanning.
Er is ook het gedacht dat een kind zindelijk krijgen de job is van de school. Toch wil ik ook benadrukken dat heel wat ouders en crèches de kinderen wel zindelijk krijgen voor ze naar school komen en daar zijn wij heel dankbaar voor", zegt d
irectrice Kitty Thijs van kleuterschool Hand in Hand in Paal.
“Kleuterjuffen en kleuterleiders hebben vandaag letterlijk hun handen vol met de niet-zindelijke kleuters in hun klas”, zegt Weyts. “Ik vind het niet verkeerd om ouders hier op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Sneller zindelijk worden heeft eigenlijk alleen maar voordelen: minder kans op infecties en stoelgangproblemen, minder afval, minder kosten aan luiers en ook: minder ‘shit’ voor de kleuterjuffen en kleuterleiders. Wie echt waardering heeft voor de personeelsleden van de kleuterklas, die maakt op tijd werk van zindelijkheid”.
(Hans Put)