In het schooljaar 2024-2025 telde het bouwonderwijs in Vlaanderen 7.909 leerlingen in de derde graad. Dat zijn er opnieuw zo’n 5 procent meer dan in het schooljaar 2023-2024, dat op zijn beurt al 5 procent meer leerlingen telde dan het voorgaande schooljaar (bron: Constructiv). Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens noemt deze evolutie positief en hoopgevend. “Meer leerlingen in het bouwonderwijs zijn nodig, ook in Beringen.
"Het personeelstekort in de bouw is groot. Elk jaar hebben we tussen de 14.000 en 15.000 nieuwe mensen nodig. Werkgevers zoeken lang en vaak tevergeefs naar goede arbeidskrachten. Hoe meer jongeren kiezen voor het bouwonderwijs, hoe groter de vijver waaruit werkgevers kunnen vissen”, aldus Waeytens.
De Bouworganisatie maakt zich wel zorgen over het 7e jaar. “Een aantal specifieke beroepen kan je nu enkel in een specialisatiejaar leren. Maar steeds meer scholen laten dat 7e jaar vallen. Zonder sterke instroom dreigen sommige knelpuntberoepen nog meer uit te sterven”.
Spectrumcollege Beringen volgt die trend.
“Komend schooljaar volgen in het voltijds bouwonderwijs 116 leerlingen een bouwopleiding. Dit is er 1 minder dan dan vorig jaar. Deze stagnatie is te wijten aan het feit dat leerlingen zich vooralsnog niet meer voelen aangetrokken tot een 7de jaar in functie van de onderwijshervorming. Als gevolg daarvan richten we, hopelijk éénmalig, dit jaar geen 7de jaar dakwerken in. Wanneer we de de cijfers van het komende schooljaar vergelijken met vorig jaar zonder daarbij de opleiding dakwerken in rekening te brengen is er wel een toename van 12 leerlingen. Het is dan ook voor het eerst in de geschiedenis van de bouwopleiding in het Spectrumcollege dat er zowel in het 3de, 4de als het 5de jaar A-finaliteit bouw telkens 2 klassen worden ingericht om al deze leerlingen een plek te geven. Ook in het 3de jaar D-fin Bouwwetenschappen resulteerde een succesinschrijving op 2 klassen in het 3de jaar. Op deze manier wordt de toename van bouwleerlingen al enkele jaren fors doorgezet”, zegt departimentsdirecteur STEM Tom Vranken.