Dagbladhandelaars een subsidie geven om de daling in de verkoop van tijdschriften en kranten te compenseren is volgens het
Nationaal Secretariaat voor Zelfstandigen (NSZ) een goed idee. Dagbladhandelaars hebben het moeilijk om te overleven. Op tien jaar tijd is het aantal krantenwinkels met een kwart gedaald. Zij kunnen dus zeker een duwtje in de rug gebruiken. Hiermee reageert NSZ op het voorstel van minister voor Economie, Kris Peeters, om dagbladhandelaars en digitale media die hun omzet zien dalen door abonnementen van (gesubsidieerde) kranten ook in aanmerking te laten komen voor een subsidie. “De steeds agressievere vorm van abonnementenverkoop van kranten, gekoppeld aan de exclusieve verdeling hiervan door Bpost, zorgt ervoor dat de klassieke krantenwinkel de afgelopen jaren rake klappen kreeg”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
Voor
Arlette Thijs die een dagbladhandel heeft in Paal en Beringen is het ook een goed idee.
"Ik heb de verkoop de laatste tien jaar fors zien dalen, dat is niet mooi om te zien. Vroeger verkocht ik op een zaterdag gemakkelijk 320 stuks van Het Belang van Limburg, nu op zaterdag nog maar 80 stuks en dan zwijg ik nog over de rest van de kranten en magazines. Er zijn heel veel krantenwinkels die niet meer kunnen overleven. Iedereen denkt dat je als zelfstandig een dik inkomen hebt maar niemand kent het verdriet en de pijn bij deze dalingen. De vergoedingen worden minder op alle vlakken, en er wordt een mes in de rug van de dagbladhandelaar gestoken", zegt Arlette Thijs.
Op tien jaar tijd nam het aantal krantenwinkels in ons land af met 27 procent, zo blijkt uit een analyse van NSZ op basis van gegevens van de FOD Economie. Eind 2008 waren er nog 4219 krantenwinkels actief in ons land, tien jaar later was dat aantal verminderd tot 3095. In 2016 waren er nog 3248 krantenwinkels; in 2017 3095. Met andere woorden elke week verdwenen bijna drie krantenwinkels in België tussen 2016 en 2017. Daarenboven, door de steeds meer gedigitaliseerde samenleving en het minder lezen van papieren media, hebben ook de uitgevers van tijdschriften en klanten rake klappen gekregen. Zij proberen de krantenverkoop op peil te houden door acties te koppelen aan nieuwe abonnementen. Een krant die in het kader van een abonnement wordt afgeleverd, in dit geval door Bpost, wordt natuurlijk niet meer verkocht door een krantenwinkel.