Zondag wordt in Riola Sardo, op Sardinië, het internationale motorcrossseizoen op gang geschoten. Het
Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team van
Marnicq Bervoets en Hans Corvers pakt dit jaar met dezelfde rijders uit als in 2019: Jago Geerts, die vorig seizoen brons pakte in het WK en Ben Watson, die na het blessureleed in 2019 zijn stempel weer wil drukken. Doel voor beide rijders in 2020: de top drie. En wie weet de wereldtitel.
Watson vertoeft intussen al enkele weken op Sardinië. De 22-jarige Brit, die door de leeftijdsreglementering aan zijn laatste seizoen in de MX2 begint, is helemaal verlost van de polsblessure die hem eind vorig seizoen aan de kant hield en heeft al heel wat uren op de motor in de benen. Ploegmaat Jago Geerts (19) verkoos dan weer om het grootste deel van zijn voorbereiding op Belgische bodem af te werken. Ook hij zit perfect op schema voor het WK, dat over vijf weken start.
"Zowel Ben als Jago hebben een goeie voorbereiding achter de rug", blikt
teammanager Marnicq Bervoets tevreden terug op de winterperiode. "Ze zijn intussen een jaartje ouder en dus ook een jaartje sterker. Ik heb er dus een goed oog in. Maar we weten natuurlijk niet hoeveel progressie de tegenstand gemaakt heeft. We houden de voetjes dus stevig op de grond. Grootspraak is niets voor ons."
Wat niet wil zeggen dat het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team niet ambitieus is. Integendeel.
"We willen minstens even goed en liefst nog beter doen dan vorig seizoen", zegt Bervoets.
"Dat wil dus zeggen top drie of beter. Lukt dat niet, dan hebben we gefaald. Ik geloof in onze jongens. Zowel Jago als Ben zijn ertoe in staat om in de top drie te duiken. Ik heb Watson al een paar keer op training bezig gezien en dat zag er heel goed en smooth uit. Hij moet alleen leren om zichzelf niet zoveel druk op te leggen. Iets waar Geerts dan weer minder last van heeft. Jago is een koele kikker. Op training laat hij nog niet alles zien, maar hij weet wat hij wil, wat hij kan en wat hij moet doen."
Beide rijders zitten dus perfect op schema. Ze zijn ook allebei zeer te spreken over de nieuwe YZ250FM. "Yamaha heeft inderdaad weer een grote stap vooruit gezet", vindt ook Bervoets.
"Vooral wat het motorblok betreft. Ik denk dat we de laatste jaren nog nooit zo'n goede combinatie van rijders/motor gehad hebben."
Zondag staat voor het Yamaha-duo de eerste internationale race op het programma in Riola Sardo. Daarna rijden ze nog in Hawkstone Park (9 februari) en Lacapelle Marival (16 februari) om helemaal klaar te geraken voor de eerste Grote Prijs in Matterley Basin, Engeland (1 maart). "Die voorbereidingsraces zijn ideaal om nog wat dingen uit te proberen en om de conditie aan te scherpen", aldus Bervoets.
"En ook belangrijk: we kunnen eens zien hoe ver de concurrentie staat."
#193 Jago Geerts
Derde plaats MX2 2019
"Mijn voorbereiding is mooi volgens plan verlopen. Ik ben vooral in België gebleven, al heb ik tussen kerstmis en nieuwjaar ook een weekje in Italië getraind. Ik heb redelijk wat uren op de motor gemaakt. De nieuwe YZ250FM voelt goed aan. Meer power, plus ook een betere vering. Conditioneel zit het ook goed. In Riola Sardo zal moeten blijken hoe het met de snelheid is. Nu ja, ik zal dit weekend zeker nog niet top zijn. Dat mag ook niet. De eerste Grote Prijs, dan moet ik er pas staan. Al kijk ik wel uit naar deze eerste wedstrijd. De winter heeft lang genoeg geduurd. Na al die trainingen is het tijd voor echte actie. Mijn ambitie in 2020? Opnieuw in de top drie eindigen en als alles meezit hopelijk meespelen voor de wereldtitel."
#919 Ben Watson
Tiende plaats MX2 2019
"Omdat ik het einde van vorig seizoen gemist heb door een polsblessure, ben ik vroeger met de voorbereiding op 2020 begonnen. In oktober al. De polsblessure is intussen helemaal genezen en ik heb heel wat motoruren op de teller. Ik zit nu al meer dan drie weken in Sardinië. Alles is prima verlopen. IK ben tevreden over mijn trainingen én over de nieuwe motor. Al heb ik mezelf voorgenomen om niet te fel meer op mijn Yamaha te focussen. Ik heb vorig jaar misschien iets te vaak dingen willen veranderen. Nu focus ik vooral op mezelf. Mijn ambities? Goh, ik ben niet de man van straffe uitspraken. Ik heb wel een doel in mijn hoofd, maar dat hou ik liever voor mezelf. Ik kijk er vooral naar uit om opnieuw te rijden. Mijn laatste wedstrijd dateert al van augustus vorig jaar. Ik heb er dus zin in."
(Foto's Yamaha Racing/shotbybavo)