Dat is het oordeel van een
enquête uitgevoerd door Unizo naar aanleiding van de vaststelling van het coronavirus in België
. "Veel van onze bedrijfsleiders zien een rechtstreeks verband tussen die mediaberichtgeving en de alsmaar toenemende ongerustheid bij hun medewerkers", aldus
Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. "Uiteraard nemen onze kmo's de adviezen van de overheid ernstig en zitten ze heel erg in met de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers, hun klanten, hun leveranciers... net zozeer als met die van zichzelf en hun familie. Met gezond verstand trachten ze de besmettingsrisico's maximaal te beperken. Maar uit hun reacties blijkt toch vooral een oproep toe meer sereniteit en zin voor proportie in de mediaberichtgeving. Onze ondernemers staan doorheen hun loopbaan meer dan eens voor hete vuren en weten uit ervaring dat paniek en doemdenken in dat geval de slechtst mogelijke raadgevers zijn, die de negatieve economische impact veel erger maken dan nodig".
Vandaag verschenen ook verschillende foto's van lege rekken bij supermarkt
Colruyt in Beringen. Hierbij wordt gespeculeerd dat mensen aan het hamsteren zijn omwille van het coronavirus. Colruyt laat weten dat er voorraad genoeg is en dat de lege rekken een combinatie zijn van de drukke periode na de krokusvakantie in combinatie met enkele mensen die aan het hamsteren zijn.
Ook bij de Spar in Beringen-Mijn zagen ze hamstergedrag. "Sinds vorige week donderdag merkbaar meer verkoop van producten met lange houdbaarheidsdatums", zegt zaakvoerder Ronny Schoofs.
"We moeten dit probleem op een waakzame manier oplossen. Als er bijkomende gevallen zijn moeten we die zo goed mogelijk detecteren en isoleren. Deze week is een cruciale periode omdat veel mensen in het buitenland zijn geweest. We volgen het alvast goed op maar
paniek is zeker niet nodig", zegt Vlaamse minister van gezondheid Wouter Beke deze ochtend
nog aan onze redactie.