Naar aanleiding van de
vechtpartij op de campus van het
Spectrumcollege Beringen wil de directie nog meegeven hoezeer ze inzetten op preventie om dit soort incidenten net te voorkomen. “Als school vinden we het onze verantwoordelijkheid maximaal in te zetten op preventie. Daartoe hebben we een duidelijke prioriteit rond
‘leergericht gedrag’ omdat we geloven dat iedereen deel is van de oplossing, ook als men zich geen deel van het probleem voelt.” zegt pedagogisch coördinerend directeur Tine Bos. De school heeft een traject uitgestippeld rond dit soort gedrag.
"We vinden het vanzelfsprekend dat leerlingen met goed of gewenst gedrag in de klas zitten. Maar wanneer dat niet zo is, moeten we hen dat aanleren. Zo gaan leerkrachten in de eerstelijnszorg zowel op klasniveau als op maat van een leerling aan de slag als het gedrag niet ok is. Ze stemmen af met collega’s, roepen een klassenraad samen en doen zo zeer veel, vaak onzichtbaar werk. Als dat niet toereikend is, ondersteunt de leerlingbegeleiding hierin. Soms is dat echter niet genoeg en helpen gesprekken en ondersteuning niet. Als praten niet helpt, stoppen we met praten maar niet met begeleiden. Dan starten deze leerlingen het twaalf-weken-traject in onze derdelijnszorg. Daarin trainen we leergericht gedrag in o.a. fysieke en verbale impulscontrole oefeningen. Leerlingen ervaren daar dat ze geen controle hebben over de ander maar wel altijd over zichzelf. We hopen hen zo handelingsalternatieven mee te geven die ze kunnen inzetten als ze zich geraakt, beledigd of bedreigd voelen. In een volgende stap hopen we ook alle leerlingen te ondersteunen die zich als omstaanders soms erg onmachtig en onveilig kunnen voelen. We willen hen leren hoe je in zulke situaties kan bijdragen tot de oplossing zonder je eigen veiligheid in gevaar te brengen of zonder filmpjes te maken van wat er gebeurt. We willen niet alleen met daders en slachtoffers werken, maar ook met alle omstaanders. Ook zij kunnen een cruciale rol spelen. Tot slot spreken we in dat traject het netwerk van de leerling maximaal aan, zodat ze zich gesteund voelen om een positieve omslag in gedrag te maken.”, aldus Bos.
De school maakt ook nog de kanttekening dat leerlingen in de derdelijnszorg vaak ook naar externe hulpverlening doorverwezen worden, maar daar soms langer dan een schooljaar op gepaste hulp moeten wachten.
"Daarom combineert de school beide sporen: leerlingen stappen intern in het twaalf-weken-traject en tegelijk blijft men op de deur van de externe hulpverlening kloppen. Men zegt vaak: ‘it takes a village to raise a child’ en wat er op school gebeurd is, zo’n gevecht, raakt niet alleen het slachtoffer, zijn gezin en de school, maar de hele maatschappij. Laten we samen de handen in elkaar slaan om deze situatie voor alle betrokkenen te verbeteren en in de toekomst te voorkomen", zegt algemeen directeur Eva Kuijpers nog tot slot.