Meer dan
8.000 leerlingen maakten zich vandaag klaar voor een nieuw schooljaar in de
21 vestigingen van de 14 basisscholen en 6 vestigingen van de 3 secundaire scholen in Beringen. Voor het basisonderwijs telden wij vorig schooljaar 5.027 leerlingen en voor het secundair onderwijs 2.654 leerlingen. In het buitengewoon basisonderwijs stond de teller op 388 leerlingen en in het secundair buitengewoon onderwijs op 369. De eerste dag van het nieuwe schooljaar is voor schepen van Onderwijs An Moons het ideale moment om even stil te staan bij een aantal onderwijsuitdagingen in Beringen.
"Zo verwees ik vorig jaar al naar de uitdagingen op het vlak van capaciteit en in het bijzonder de druk op het aantal beschikbare plaatsen in het buitengewoon basis- en secundair onderwijs en in de B-stroom in het secundair onderwijs. Dit leidt tot overvolle klassen en wachtlijsten. Voor sommige leerlingen is er zelfs geen plaats en dus ook geen kans op gericht onderwijs. Een trend die zich in heel Vlaanderen aftekent. Aan de vooravond van een nieuwe Vlaamse Regering herhaal ik, mede vanuit het Lokaal Overlegplatform (LOP), dan ook mijn oproep om een beleidsprioriteit te maken van de B-stroom en het buitengewoon onderwijs opdat elke leerling zijn of haar talenten kan ontwikkelen binnen de juiste leeromgeving. Dit is nodig om de uitstroom van leerlingen zonder diploma tegen te gaan, want elk talent telt!", stelt Moons.
Ook het aanmeld- en inschrijvingsbeleid vraagt de nodige aandacht.
"In Beringen werken we voor het basisonderwijs en voor de eerste graad secundair onderwijs met het digitaal aanmeldsysteem www.naarschoolinberingen.be, om zo wachtrijen aan de schoolpoort te vermijden en komaf te maken met het principe ‘wie eerst komt eerst maalt’. Vanuit het LOP volgen we, samen met alle scholen en onderwijspartners, de wijze en het verloop van het aanmelden en de capaciteit nauw op. Om dit zo efficiënt en correct mogelijk te organiseren, doen we de aanmeldingen in de toekomst best breed en gezamenlijk. Met andere woorden met éénzelfde digitaal systeem binnen één LOP-gebied en ook in overleg met scholen in andere LOP-regio’s en scholen die buiten het LOP vallen".
Taal is cruciaal
"Daarnaast moeten we van taalvaardigheid een prioriteit maken. Dit als sleutel tot persoonlijke ontwikkeling en participatie in de samenleving. Nederlandse taalvaardigheid en meertaligheid zijn cruciaal. Want hoe meer talen je spreekt en begrijpt, hoe sterker je staat op de (internationale) arbeidsmarkt, hoe meer sociale contacten je kan leggen, hoe meer je kan deelnemen aan het leven, hoe sterker je staat in een superdiverse samenleving. De uitdagingen op vlak van taalvaardigheid van anderstalige kinderen én van hun ouders alsook op het vlak van inburgering van nieuwkomers zijn complex en urgent. De druk op de schouders van deze leerlingen maar ook op de scholen neemt toe. Hoewel de resultaten van de KOALA-test, die de taalvaardigheid van kleuters meet, relatief constant blijven, zijn deze tegelijk problematisch bij kinderen uit laaggeschoolde gezinnen met een andere thuistaal. Ook hier dus een warme oproep richting de volgende Vlaamse Regering om werk te maken van de versterking van taalvaardigheid met bijzondere aandacht voor kwetsbare gezinnen en anderstalige nieuwkomers, bijvoorbeeld op het vlak van voor- en vroegschoolse educatie".
Rol van de Stad
"Ook als stad spelen we een cruciale rol op het vlak van taalvaardigheid. We moeten, in nauw overleg met alle onderwijspartners en het LOP, onze verantwoordelijkheid blijven opnemen via een krachtig flankerend onderwijsbeleid. Want samen kunnen we meer dan alleen. De gemeenschap komt samen in een school, maar een school mag er niet alleen voor staan. Als kindvriendelijke stad moeten we een partner zijn voor alle scholen om zo ook samen de maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Om dit kracht bij te zetten, initieerden we begin dit jaar het Berings onderwijsnetwerk dat de volgende jaren verder vorm zal krijgen. Zo willen we alle kinderen en jongeren gelijke onderwijskansen bieden en hun talenten laten ontdekken en ontwikkelen binnen én buiten de schooltijd".
Veilig naar school
"Aandachtspunten binnen het onderwijsnetwerk, naast taalvaardigheid, zijn onder meer kleuterparticipatie, ouderbetrokkenheid en vroegtijdige schooluitval en ongekwalificeerde uitstroom. Last but not least moet onderwijs ook vlot én veilig bereikbaar zijn, door scholen en campussen op een veilige en kindvriendelijke manier te ontsluiten. Want elk slachtoffer is er één te veel. Soms durven ouders hun kind niet met de fiets of te voet naar school te laten gaan. Elk kind moet dit autonoom en veilig kunnen. Ook de schoolomgevingen zelf moeten verkeersveilig zijn. Verkeersveiligheid met bijzondere aandacht voor fietsveiligheid, met veilige schoolroutes en -omgevingen, moet dan ook een beleidsprioriteit zijn voor de volgende legislatuur. Dit wel vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid van alle weggebruikers en van alle overheidsniveaus. Ik wens alle leerlingen, leerkrachten, directies en ondersteunend onderwijspersoneel een leerrijk, creatief én inspirerend schooljaar", zegt schepen An Moons tot slot op deze eerste schooldag. (foto Gust Ischen)