Vorig jaar in oktober verscheen het boek en de cd
'De soundtrack van mijn leven' van Willy Sommers waar hij terugblik op zijn vijftigjarige carrière. Willy groeide uit van een tieneridool in de jaren zeventig tot de koning van het Vlaamse lied.
Een halve eeuw, 50 jaar geleden al, maakt '
Zeven anjers, zeven rozen' een idool van Willy De Gieter. Met het podium als thuisbasis bouwt de zanger een indrukwekkende carrière uit. Hij wordt een alom geprezen entertainer en presentator en groeit uit tot een icoon.
In zijn biografie blikt Willy Sommers zelf terug op alle memorabele momenten uit zijn leven. Nu pas vertelt hij verhalen voor het eerst. Over zijn eerste gitaar, zijn eerste coverband, zijn eerste grote hit. Over zijn plotse sterrenstatus en de impact daarvan op zijn privéleven. Over de gloriejaren en dieptepunten van de Vlaamse muziekindustrie. En niet te vergeten: over de fans en de mensen die hem al die jaren onvoorwaardelijk zijn blijven steunen.
Deze zomer staat de agenda van Willy tjokvol en wordt zijn rijke carrière gevierd met een reeks optredens vol bekende hits. En dat Sommers nog altijd razend populair is, bewees hij zaterdag bij Paal op Stelten. Vanaf de eerste minuut nam hij het publiek mee op sleeptouw.
In volle zon stond hij enthousiast te zingen en te dansen op het driedaags festival in Paal. Het publiek danste gretig mee.
Met de opmerkelijke
singel 'Posterboy' is hij nu genomineerd voor de Radio 2 Zomerhit en die wil hij maar al te graag winnen.
We konden nog een
oude foto van Willy op de kop tikken van een reis in de jaren zeventig met het weekblad Joepie. De posterboy met lange haren en in ontbloot bovenlijf, omring door vrouwen, staat dan volop in de belangstelling. Hij poseert maar al te vraag bij dit stukje nostalgie uit de seventies. We hadden een warm gesprek met hem tijdens Paal op Stelten.
"Elk hoofdstuk in het boek refereert naar een lied op het album en 'Posterboy' gaat over mijn doorbraak als 18-jarige. Overal hingen er toen posters van mij in de slaapkamers. Het was een te gekke periode. De platenfirma profileerde mij toen als tieneridool, dat bestond toen nog niet. Je had al wel Marva en Will Tura maar een jonge kerel zoals David Cassidy of Tony Osmond, dat kende Vlaanderen niet. En plost was ik dat tieneridool. Ik studeerde nog en dat was best wel raar om dan plots een idool te zijn", blikt Sommers terug.
Typisch voor de jaren zeventig was dat zangers geen lief mochten hebben of alleszins dat mocht niet naar buiten komen. Het zou de fans verjagen.
"Ik woonde toen nog bij mijn ouders, ik had toen een vriendin maar dat bleef niet lang duren. Onze relatie mocht niet bekend worden, we moesten dat stil houden en dat vond zij moeilijk. Ik heb jarenlang mijn carrière en privéleven gescheiden gehouden, dat was toen zo".
En de posterboy groeide in die vijftig jaar uit tot een vaste waarde in de Vlaamse showbizz met vele hoogtepunten en een taart vol kersen.
"Als ik terugkijk dan is natuurlijk de doorbraak met 'zeven anjers, zeven rozen' een gigantisch succes en in 1989 met de komst van VTM en Tien om te Zien werd ik gekozen als presentator. De hit 'Als een leeuw in een kooi' is van die periode. Pukkelpop in 2018 overviel mij maar dat werd een gigantisch succes. En dat ik gevraagd werd voor 'Liefde voor Muziek', was ook top. En nu staan we deze zomer opnieuw met Tien om te Zien aan de kust, allemaal mooie kersen op die taart". (
Hans Put)
(oude foto: Anita Jans)