Verschillende scholen reageren verbaasd op het nieuws dat hogescholen de richting van leerkracht Latijn vanaf volgend academiejaar niet meer aanbieden. Ook het
Spectrumcollege in Beringen vindt dit een jammere zaak. De directie van Campus Beringen Middenschool registreert momenteel het
hoogste aantal nieuwe inschrijvingen in de richting Latijn sinds vijf jaar.
In het Spectrumcollege in Beringen is men verrast door het nieuws dat binnenkort nog slechts twee universiteiten de opleiding tot leerkracht Latijn zullen aanbieden. De directie merkt namelijk dat de interesse van leerlingen voor deze studierichting al enige jaren toeneemt.
“Dit schooljaar kozen er 36 leerlingen voor de A-stroom met keuzeoptie Latijn, wat neerkomt op 12% van al onze eerstejaars. Naar volgend schooljaar toe zien we dit aantal verder stijgen. Op dit moment hebben we maar liefst 52 inschrijvingen gerealiseerd. Dit komt overeen met bijna een vijfde van al onze ingeschreven eerstejaars”, zegt directeur van Campus Beringen Middenschool Peter Bogaerts.
Volgens directeur Bogaerts is het geen verrassing dat almaar meer leerlingen voor Latijn kiezen. “Toekomstige eerstejaars maken een slimme keuze door zich in te schrijven voor deze richting. Naast het vertalen van teksten en verwerven van kennis over Romeinse cultuur leer je er immers nog zoveel meer.”
Leerkracht Latijn Patricia Comhair, vult dat graag aan. “Een tekst vertalen is zoeken tot de puzzelstukjes mooi in elkaar passen. In de basisschool gaat er minder aandacht naar taalbeschouwing dan pakweg tien jaar geleden, maar in het vak Latijn wordt dat weer centraal gezet. Het taalbegrip dat ze opsteken, straalt in hun verdere schoolloopbaan af op andere talen die ze leren zoals Frans, Engels, Duits, enz. De positieve transfer stopt daar overigens niet. Leerlingen die de tabel van Mendeljev studeren en weten dat de afkorting Fe voor Ferrum staat - wat ijzer betekent in het Latijn - hebben ook in de wetenschappelijke richtingen een stapje voor. We horen soms van oud-leerlingen die geneeskunde gaan studeren dat ze in het onthouden van terminologie echt geholpen zijn met hun voorkennis.”
Mevrouw Comhair geeft nog mee dat een richting als Latijn niet alleen de taalvaardigheid maar ook de denkvaardigheid van leerlingen stimuleert.
“Kritisch denken, argumenten afwegen, nieuws in de correcte context interpreteren, … zijn allemaal elementen die leerlingen versterken in hun verdere leren en leven. Misschien is dat wel een van de oorzaken waarom deze leerlingen het ook zo goed doen in het hoger onderwijs.”