In de Kardijk werd vandaag een pop-upmarkt georganiseerd waarbij
mensen uit kansarmoede tegen een prikje konden gaan shoppen.
Het
armoedeforum centraliseert de Beringse partnerorganisaties die werken aan en rond armoedebestrijding. In samenwerking met de stad signaleren ze kansen en blinde vlekken. Zo bleek het bieden van materiële hulp een veelbesproken thema. Om aan deze nood tegemoet te komen, organiseerde het armoedeforum een pop-upmarkt voor materiële hulpverlening.
“Als bezoeker betaal je twee euro, op basis van de grootte van het gezin krijgen ze een aantal bonnen waarmee ze op het marktje poets- en hygiëneproducten kunnen kopen, daarboven krijgen ze ook 1 UiTPAS per gezin. De vraag naar deze producten is hoog, in combinatie met onze voedselpakketten, vult dit ons aanbod materiële hulpverlening goed aan", zegt burgemeester Thomas Vints, bevoegd voor armoede.
Naast materiële hulpverlening wil het armoedeforum en stad Beringen de samenwerking tussen de verschillende verenigen versterken. Burgemeester Vints wil de solidariteit en vlotte werking van alle armoedeverengingen blijven aanmoedigen. “We zijn enorm dankbaar dat we een sterk netwerk hebben waarmee we samen kunnen werken aan een structureel armoedebeleid. Om alle initiatieven ten volle te benutten zal de huidige werking tijdens het marktje geconcretiseerd worden, bezoekers kunnen zo kennismaken en kiezen welk aanbod het beste aansluit bij hun persoonlijke situatie. Na afloop wordt de opkomst en het verloop geëvalueerd, daarna bekijken we samen met het armoedeforum welke kansen de markt biedt en hoe we deze kunnen omzetten in acties.”
Ervaringsdeskundige Danny Horemans en nu werkzaam voor Saamo was enthousiast over het initiatief.
"Ik kom zelf uit een moeilijk gezin, we werden het marginale gezin genoemd. Ik probeer nu als ervaringsdeskundige uit mijn donkere rugzak iets mee te geven aan de maatschappij en de politiek zodat die rugzak wat meer kleur krijgt. Dit initiatief is heel nuttig, sommige producten zijn best wel duur en de mensen verdienen een extraatje", zegt Danny.
Dankzij de samenwerking met Depot Margot kan de stad haar lokaal sociaal-, milieu- en duurzaamheidsbeleid voor de meest kwetsbare inwoners aanscherpen.
Els van Sint-Vincentius ziet deze samenwerking als een hulpmiddel voor de verdere uitbouw van hun organisatie: “Naast de andere toeleveranciers zorgt Depot Margot voor producten die via Sint-Vincentius verdeeld worden. Wij zorgen dan dat de juiste producten tot bij de doelgroep geraken: fruit, luiers, onderhouds- en verzorgingsproducten in functie van de beschikbare voorraad. Dankzij hun producten kan het marktje vandaag dan ook plaatsvinden.”
Naast Sint-Vincentius, waren ook vzw De Draaischijf, Open Hart Paal en ’t Vonkje, Rap Op Stap, de digipunten, het Buurtgericht netwerk Beverlo en de Kringwinkel aanwezig bij de pop-up markt. In samenwerking met Humanity First Belgium, doneerde ook de Ahmadiyya-moslimgemeenschap poets -en verzorgingsproducten.