De
verhoging van de bruggen in Beringen moeten voor 2020 klaar zijn maar tot op heden zijn de concrete plannen hiervoor nog niet klaar. In
Viversel en Ham daarentegen wel. Zowel de brug van Tervant als die van Beringen moeten verhoogd worden en uiteraard niet tegelijkertijd. Voor de brug in Beringen zou die schuiner komen te liggen richting Heusden. De verhoging van de brug heeft ook een i
mpact op de invalswegen die aangepast moeten worden.
De verhoging is dringend nodig om aan de toenemende vraag van binnenvaart te kunnen voldoen.
NV De Scheepvaart heeft een goed jaar achter de rug en telde vorig jaar op het Albertkanaal en de Kempense kanalen meer dan
38,5 miljoen vervoerde ton. Dat is 15,5% meer dan in het crisisjaar 2009. Vooral de ertsen (verdubbeling), meststoffen (+40%) en de landbouwproducten (+32%) namen toe. Daarnaast zijn bijna 370.000 containers vervoerd, het hoogste aantal ooit. Belangrijk is ook dat 60 % van de goederen bestemd waren voor of afkomstig van bedrijven die langs het kanaal zijn gevestigd.
Vanuit de industrie in
Beringen-Ham-Tessenderlo ligt nu de vraag op tafel om ook op
zondag scheepvaart toe te laten. Nu worden de sluizen op zondag niet bediend.