De Vlaamse Waterweg heeft de
nv Via T Albert aangesteld om nog eens 8 bruggen over het Albertkanaal te herbouwen zodat er schepen met 4 lagen containers onder kunnen varen. De bouwkost van dit project bedraagt € 107 miljoen. Concreet gat het om de bruggen
Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst,
Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals-Herenthoutseweg, Kuringen en de
Hoogmolenbrug (Schoten). Al de bruggen over het Albertkanaal moeten verhoogd worden en nu kan ook de twee Beringse bruggen begonnen worden. “We bouwen onze belangrijkste watersnelweg verder uit. Elke vracht die over het Albertkanaal kan gaan, moet niet meer over de wegen van Antwerpen en Limburg”, .
zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. Het Albertkanaal is nu al de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen. De capaciteit van deze economische slagader kan nog eens uitgebreid worden met +25% door ervoor te zorgen dat alle bruggen over het kanaal een doorvaarhoogte hebben van minimaal 9,10 meter. Op die manier kunnen schepen met wel 4 lagen containers het Albertkanaal afvaren. Bij 48 van de 62 bruggen is de verhoging al uitgevoerd (33) of in uitvoering (15).
De Vlaamse Waterweg nv en de nv Via T Albert hebben een Publiek-Private-Samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30 jarige onderhoud. nv Via T Albert is een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap, die bestaat uit Franki Construct, Hye, Willemen Infra en Aelterman. Het gaat 8 keer om een stalen boogbrug van hetzelfde type. Zo worden de ontwerpkosten beperkt en kunnen de werken snel uitgevoerd worden. Eind 2022 moeten alle 8 bruggen volledig herbouwd zijn.