Met het
ESF-project ‘Duaal in een optimale taal’ wil Voka – KvK Limburg de voordelen van duaal leren op de Vlaamse kaart zetten. Duaal leren is immers een van de oplossingen om technisch talent een eerste werkervaring aan te bieden.
Sonja Kerkhofs (Spectrumcollege Duaal Leren Beringen) en Steven Roeffelaer (Mobis Parts Europe Beringen) slaan de handen in elkaar om leerlingen in te zetten op de werkvloer.
De heroplevende economie zorgt voor een grote krapte op de arbeidsmarkt. Vlaamse bedrijven zijn koortsachtig op zoek naar nieuw talent. Dankzij de formule van duaal leren, dat sinds september 2019 in 80 verschillende studierichtingen verspreid is over heel Vlaanderen, kunnen werkgevers leerlingen inschakelen als nieuwe werkkrachten in opleiding. Voka fungeert hierbij als matchmaker tussen scholen en bedrijven.
Sonja Kerkhofs werkt al 22 jaar als trajectbegeleider in het Spectrumcollege van Beringen. Ze legt uit hoe belangrijk duaal leren geworden is: “In onze school kunnen leerlingen kiezen uit een brede waaier van richtingen: lassen, winkelbediende, kinderbegeleider, magazijnbeheer, bouw, kapper,… Als trajectbegeleider zoek ik Limburgse bedrijven die stage- of werkplaatsen aanbieden, waardoor onze leerlingen op de werkvloer hun praktijkkennis kunnen bijspijkeren. Momenteel begeleiden we ruim 100 jongeren. Binnen die groep volgen maar liefst 20 leerlingen een logistieke opleiding.”
Bij Mobis Parts Europe, het Europese verdeelcentrum voor onderdelen en wisselstukken van Hyundai Motor en Kia Motors, is de vraag naar magazijniers erg groot. Steven Roeffelaer, Manager HR, is voortdurend op zoek naar nieuw talent voor dit knelpuntberoep.
“Via Voka ontdekten we de mogelijkheden en voordelen van duaal leren voor ons bedrijf. Zij brachten ons in contact met het Spectrumcollege, waarna Sonja me contacteerde met de vraag om samen te werken. Vanuit de school zetten we vandaag twee leerlingen als magazijnier in. Ze zijn erg gemotiveerd en leergierig. En dat is ook nodig, want de job van magazijnier wordt vaak onderschat. We bieden een intern opleidingstraject van zes maanden aan. Ik ben er trouwens van overtuigd dat we de leerling-magazijniers later aan boord kunnen houden als vaste werkkrachten!”
Dat laatste aspect wordt ook door Sonja bevestigd: “Als onze leerlingen hun theoretische kennis in de praktijk kunnen omzetten, dan is dit de ideale voorbereiding op een latere loopbaan. Duaal leren zorgt er ook voor dat we hen extra kunnen motiveren om een diploma of getuigschrift te behalen.”
Maar zorgt het inschakelen van leerlingen op de werkplek niet voor extra administratief werk?
Steven ontkracht dit vooroordeel: “Tijdens het hele proces worden we uitstekend administratief ondersteund door Sonja. Er is dus heel weinig administratie die je als werkgever moet opvolgen. De hele registratie- en erkenningsprocedure duurde trouwens amper twee weken.”
Sonja bevestigt: “De procedure van duaal leren is de laatste jaren sterk vereenvoudigd. Zo geldt een werkcontract voor alle sectoren samen, en moet hier geen opsplitsing per sector meer gemaakt worden. En uiteraard maakt digitale communicatie het werk ook een pak vlotter. Ik doe dan ook een warme oproep aan Limburgse werkgevers om zoveel mogelijk jongeren op te leiden als werkkracht. Als school zijn we de deelnemende bedrijven alleszins erg dankbaar dat ze onze leerlingen willen klaarstomen voor de arbeidsmarkt.” (
foto VOKA)