Kobe Snyers (Groen) deed een voorstel rond rugdekking voor fietsers op de Koerselsesteenweg.
"Het voorbije jaar werden werken uitgevoerd aan de kruispunten van de Albert I-laan en Koerselsesteenweg met de Aardeweg en Molendijk. Er werd voor een herinrichting van de weg gezorgd met afgescheiden fietspaden en verschillende oversteekplaatsen voor fietsers. In dezelfde periode kreeg ook de rest van de Koerselsesteenweg een nieuwe asfaltlaag. Het is een gemiste kans dat dit niet gecombineerd werd met een herinrichting van deze weg. De fietspaden zijn hier nu nog steeds dezelfde gevaarlijke strookjes die niet afgescheiden zijn van de weg. Doordat de fietspaden in de zone van de kruispunten wel afgescheiden zijn, moet er op bepaalde plaatsen een overgang gemaakt worden van afgescheiden fietspaden naar niet-afgescheiden fietspaden of omgekeerd. Voor fietsers die van Koersel naar Beringen rijden, is de overgang van het afgescheiden fietspad naar het niet-afgescheiden fietspad op een gevaarlijke manier gemaakt. Het fietspad ligt hier eigenlijk op het wegdek van de automobilisten en bij deze overgang werd geen rugdekking voorzien. Er werden enkel wat markeringen op de grond aangebracht".
Daarom deed hij een voorstel tot beslissing:
Artikel 1. Bij de overgang van het afgescheiden fietspad naar het niet-afgescheiden fietspad op de Koerselsesteenweg richting Beringen-Centrum wordt in de vorm van een groenvak met lage beplanting rugdekking voorzien voor fietsers.
Artikel 2. De maximale snelheid wordt op 50 km/u gelegd in de hele heringerichte zone rond de kruispunten van de Albert I-laan en Koerselsesteenweg met de Aardeweg en Molendijk.
Schepen van Verkeer Jean Vanhees (CD&V) gaf antwoord: "Bij gelegenheid van de rioleringswerken in de Molendijk en de Aardeweg zijn ook de kruispunten van de Albert-1 laan met de Aardeweg en de Koerselsesteenweg met de Molendijk heraangelegd. Over de volledige lengte van deze twee kruispunten is op de verbinding Beringen-Koersel een heraanleg gebeurd die een afslagstrook omvat en tevens van de weg gescheiden fietspaden. Op het einde van dit gedeelte moeten de vrijliggende fietspaden uiteraard terug aansluiten op de bestaande aanliggende fietspaden die zich op de rest van de Koerselsesteenweg en de Albert-1 laan bevinden. We hebben daar met markeringen duidelijk aangegeven waar de wagens en waar de fietsers moeten rijden. Dat is het systeem dat overal gehanteerd wordt op plaatsen waar een fietspad ophoudt en de fietsers verderop op de rijbaan moeten rijden. Op de Koerselsesteenweg/Albert 1-laan gaat het nieuwe fietspad over in een aanliggend fietspad en niet gewoon op de rijweg. De aansluiting van het nieuwe fietspad op het oude is bijgevolg niet gevaarlijker dan de rest van de weg. Het voorstel om daar een plantvak met lage beplanting aan te brengen wordt door de dienst wegen niet opportuun geacht. Ten eerste zou dat plantvak omwille van de voorhanden zijnde ruimte zo klein zijn dat het effect ervan verwaarloosbaar is. Ten tweede zou een lage beplanting ook niet verhinderen dat een wagen die van zijn rijstrook afwijkt, een fietser zou aanrijden. Laat het duidelijk zijn dat wij ook voorstander zijn van vrijliggende fietspaden over de ganse lengte van de verbinding Koersel-Beringen, maar hetgeen we nu hebben aangelegd is slechts een stukje van dat traject dat in de werfzone van Molendijk en Aardeweg gelegen is. Als de stad ooit wil inzetten op vrijliggende fietspaden langsheen die weg, dan zullen daar de nodige budgetten voor onteigeningen en aanleg moeten voorzien worden. Tot nader order adviseren wij nog altijd dat degenen die het fietspad tussen Beringen en Koersel onveilig vinden, ervoor kiezen om de
route via de Zandstraat te volgen. Door de geringe tijd sinds het indienen van dit voorstel tot beslissing, hebben wij de situatie nog niet grondig kunnen bekijken. Onze diensten zullen de
volgende dagen bekijken of er een extra rugdekking noodzakelijk is op die plaats en of er een vermindering van de maximum snelheid noodzakelijk is". Over dit punt werd niet gestemd.