Op de gemeenteraad stelde Tijs Lemmens (Team Voluit) nog eens een vraag
over het nut van de bloembakken op de parking van be-MINE.
Tijs wilde weten wat de rol is van de stad en waarom be-MINE de piste
van eenrichtingsverkeer niet volgt.
Schepen Stijn Truyens (CD&V) nog eens:
"De retail parking aan be-MINE Boulevard en de aangrenzende weg zijn geen
eigendom van stad Beringen. De parking is eigendom van Retail Estates.
De weg is eigendom van be-MINE nv. In overleg tussen beide partijen en
de voormalige mobiliteitsdeskundige van de stad Beringen, werd
afgesproken om 4 bloembakken te plaatsen aan de zijde van de
parkeerstroken".
"Deze opstelling werd in februari 2025 geëvalueerd en herbekeken.
Naar aanleiding van deze evaluatie werd er een nieuwe opstelling geplaatst bestaande uit 2 wegversmallingen met telkens een voorrangsregeling. Het verkeer komende van de rotonde krijgt voorrang zodat er geen filevorming gecreëerd wordt op de Koolmijnlaan. De wegversmallingen dienen een minimale breedte te behouden van 3m zodat ook busvervoer nog kan passeren. De parkeerstroken werden voorzien van stopstrepen, zodat men verplicht is te stoppen alvorens de weg op te rijden. Er werd afgesproken om ook deze opstelling na enkele maanden te evalueren en zodoende bij te sturen.
Hoewel de oplossing voor éénrichtingsverkeer voor de hand liggend lijkt, is het dit allerminst.
Zowel de dienst Mobiliteit als de dienst Visit zijn hier geen voorstander van. Eenrichtingsverkeer wil zeggen dat er veel bijkomend doorgaand verkeer gecreëerd wordt op de rijweg die vóór de winkels doorloopt. Alle bezoekers van onder andere Mia Mensa, Alpamayo en Sportoase kunnen nu rechtstreeks naar de parking aan de koeltorens rijden. Indien eenrichtingsverkeer ingevoerd wordt dienen al deze voertuigen ook voorbij de winkels te rijden wat in combinatie met de overstekende voetgangers gevaarlijke situaties kan veroorzaken.
Ook zal het aandeel snelverkeer verhogen aangezien er mensen gaan zijn die doordat ze moeten ‘rondrijden’ sneller zullen gaan rijden om op hun bestemming te geraken. Dit zal voor bijkopende gevaarlijke situaties leiden met overstekende voetgangers/fietsers.
Verder dienen dan de vele bussen met schoolzwemmertjes en het werfverkeer van o.a. Mineset ook voorbij de winkels moeten rijden. Ook de volgende jaren zal er nog heel wat werfverkeer passeren.
Eerder werd door de stad het voorstel gedaan om het probleem van de slechte zichtbaarheid structureel op te lossen door in elke parkeerstrook één parkeerplaats op te offeren en in te richten met laag groeiend groen. Hierdoor hebben uitrijdende wagens steeds zicht op het verkeer komende van de rotonde en de parking aan de koeltorens. Om de snelheid van het aankomend verkeer te minderen kunnen er over de volledige breedte van de rijweg permanente verkeersremmers aangebracht worden.
Gezien dit voorstel zowel budgettair als naar parkeercapaciteit een grotere impact heeft werd afgesproken om eerst mogelijke alternatieven uit te testen. Op termijn zal overigens ook het voetpad/fietspad heraangelegd moeten worden om een veilige trage verbinding te maken tussen de rotonde én het nieuwe fietspad onder de kolenwasserijen.
Momenteel nemen wij als stad een louter adviserende rol op. Er is op geen enkele manier een deelname in de kosten voor onderhoud van de parking en de straat".