Oriana Saeren (Vlaams Belang) stelde nog een mondelinge vraag over de verkeersveiligheid in het centrum van Beverlo en de situatie wat betreft de geplande werken aan de bushalte aan de Koolmijnlaan.
Schepen van openbare werken Stijn Truyens (CD&V) gaf antwoord.
"De volledige infrastructuur op de Koolmijnlaan vanaf het kruispunt met de Zuidstraat tot aan het kruispunt met de Oosthamsesteenweg/Beverlo-Dorp werd door AWV heraangelegd in 2015. Hierbij is specifieke aandacht geweest voor de verkeersveiligheid omdat het kruispunt gekend stond als een zwart punt.
De verkeersveiligheid wordt gefaciliteerd door o.a. de middengeleider die ervoor zorgt dat zwakke weggebruikers de Koolmijnlaan in twee keer kunnen oversteken. Aan het kruispunt met de Zuidstraat werden nieuwe verkeerslichten geplaatst en deze werden in coördinatie afgestemd met de verkeerslichten op het kruispunt met de Oosthamsesteenweg.
Het kruispunt N72 x Oosthamsesteenweg x Zuidstraat is nog geen conflictvrij kruispunt. We zullen de vraag aan AWV stellen om dit te bekijken.
De verkeerslichtenregeling werd in de afgelopen jaren enkele keren door AWV (afdeling EMT) aangepast omdat er meldingen waren in verband met de oversteektijd van voetgangers. Dit werd dus wel al aangepast door AWV. De gemachtigd opzichter zou het verkeer niet mogen regelen op een verkeerslichten geregeld kruispunt. Dit kan enkel door de politie gebeuren".
Bushalte
"De vraag in verband met de bushalte gaat hoogstwaarschijnlijk over het busstation aan de Koolmijnlaan x Geiteling (Beringen-Centrum). Hier is inderdaad ooit sprake geweest om de haltehavens van het busstation naar de overzijde van de straat te verplaatsen en de Koolmijnlaan rond het busstation te verleggen zodat de veiligheid van de schoolkinderen verbeterd wordt doordat zij de Koolmijnlaan niet meer moeten oversteken. Eveneens is dit busstation geselecteerd als een lokaal hoppinpunt. Er zal in 2025 gestart worden met de opmaak van een visie voor alle hoppinpunten op het grondgebied van Beringen. Na de opmaak van de visie zal er per hoppinpunt een concreet ontwerp opgemaakt worden".