Raadslid Christophe De Gauquier (N-VA) had een mondelinge vraag over de verkeersveiligheid in de Collegestraat/Koolmijjnlaan in het centrum van Beringen. "Bij het binnenrijden van het centrum ter hoogte van het kruispunt Violetstraat/August Cuppensstraat komen bussen van de Lijn, auto's en schoolgaand verkeer doorgereden ter hoogte van de wijnwinkel. Dikwijls houdt het gemotoriseerd verkeer zich niet aan de snelheid, en fietser en voetgangers niet aan de verkeersregels'.
De Gauquier stelde daarom een aantal vragen: Wat zijn de mogelijkheden zijn er om de mensen zich aan de verkeersregels te laten houden? Hoe kunnen we het voetpadparkeren aanpakken? Worden er controles gehouden? Is het niet beter om ook een verkeersdrempel te leggen aan het begin van de Koolmijnlaan? Kan er geen fietszone komen in het centrum?
Schepen Stijn Truyens (CD&V) gaf uitgebreid antwoord op de vijf vragen.
1. Welke mogelijkheden zijn er om de mensen zich aan de verkeersregels te laten houden bij het inrijden van het centrum via de Koolmijnlaan? Handhaving gebeurd door de politie en de gemeenschapswacht.
2. Hoe kunnen we het voetpadparkeren aanpakken? Aangezien de wekelijkse markt staat op de Koolmijnlaan/Collegestraat kunnen er geen infrastructurele maatregelen genomen worden om het voetpadparkeren tegen te gaan. Het voetpadparkeren staat openomen in de GAS-wetgeving (artikel 7) en de handhaving gebeurd door de politie en de gemeenschapswacht.
3. Worden er specifiek controles op regelmatige basis uitgevoerd op het voetpadparkeren? Op de Koolmijnlaan in het centrum zijn vorig jaar 27 processen-verbaal opgesteld voor parkeren op het trottoir. In de Collegestraat werden vorig jaar 9 processen-verbaal opgesteld voor dezelfde overtreding. Let wel, deze cijfers hebben enkel betrekking op inbreuken met betrekking tot het trottoir. Andere overtredingen, zoals parkeren op plaatsen voor elektrische voertuigen, zijn hierin niet opgenomen. Waarschuwingen zijn uiteraard ook niet meegeteld. Wat betreft het parkeren aan de bankautomaat: hier wordt vaak gekozen voor een waarschuwing, omdat er doorgaans nog voldoende ruimte is voor voetgangers en de voertuigen slechts enkele minuten blijven staan. Het is ook interessant om te vermelden dat in de nieuwe wegcode, die volgend jaar wordt ingevoerd, een onderscheid zal worden gemaakt tussen situaties waarbij er al dan niet voldoende ruimte voor voetgangers beschikbaar is. Dit kan een invloed hebben op toekomstige handhaving en interpretatie.
4. Is het niet beter om ook een verkeersdrempel die breed genoeg is te leggen aan het begin van de Koolmijnlaan? De eerste drempel ligt op de Koolmijnlaan en de 2de ligt op de Collegestraat.De drempels betrekken niet de hele breedte van de rijweg aangezien de fietsers langs deze drempels door moeten kunnen rijden. Het comfort van de fietsers moet ook in het oog gehouden worden. Bij bijvoorbeeld nat weer is het zeker niet aangeraden dat fietsers over deze drempels moeten rijden. Ook voor oudere mensen is het niet evident dat deze over een dergelijke drempel moeten rijden. Auto’s moeten nog steeds met 1 wiel over de drempels rijden, wat ook een remmend effect heeft. Op dat gedeelte van de Koolmijnlaan ligt de V85 (snelheid van 85% van het verkeer) slechts op 30 km/u (richting Markt) en 29 km/u (richting Geiteling). Dit ligt niet ver van de toegelaten snelheid van 30 km/u. (Er zijn altijd bestuurders die harder rijden, daarom kijken we naar 85% van het verkeer. Hardrijders zitten dan in de overige 15%.) Concreet: een extra verkeersdrempel aan het begin van de Koolmijnlaan bekijken we verder in het kader van het mogelijke invoeren van de fietszone (zoals gekaderd in vraag 5). Hierbij moet ook rekening worden gehouden met de bussen.
5. Hoe staat het stadsbestuur tegenover de suggestie van handelaars en bewoners om van het centrum een fietszone te maken? De stad is hier zeker voorstander van. Er wordt momenteel een nota voorbereid door de dienst om een fietszone in te voeren. (foto Patrick Cosemans)